יומיות 29.05.2019: Doom דו-מימדי
מפגש הבלוג השני התקיים שלשום בערב.
בדומה למפגש הקודם, היה קטן ומצוין. הדאנסינג קאמל התגלה כהרבה יותר מתאים לאירוע כזה מאשר קפה ז'ולי מהמפגש הראשון.
הרגע הדרמטי של הערב היה כשאנשים התחילו לשיר בקולי קולות בדאנסינג קאמל. מסתבר שזה ערב קריוקי של המקום. נאלצנו לצאת להמשיך לדבר בחוץ.
תודה לכל מי שבא! תשלחו מייל אם בא לכם לשמור על קשר. מקווה לעשות את זה פעם נוספת בסתיו.
1. מיקרוסופט הכריזה על Ion, מערכת זהות מבוססת ביטקוין. זה מעניין, מעניין מאד מאד.
זיהוי זאת הדרך של אתרים ואפליקציות לדעת מי אתם. פעם הזדהנו בעיקר עם אימייל. אחרי זה עברנו לשיטה השנואה עלי, והמאד לא בטוחה, של זיהוי דרך סמסים ומספרי טלפון. מאוחר יותר הגיעה השיטה האפילו עוד יותר שנואה עלי – כן, אני במוד קרבי היום – של זיהוי דרך פייסבוק או גוגל (אין פרטיות ויש תלות בחברות הללו).
בשנים האחרונות התפתח תקן DID, קיצור של: Decentralized IDs. נכתבו הרבה מילים עליו ופותחו כלים, אבל בתכל'ס אף אחד כמעט לא משתמש בו.
אחת הבעיות של תהליכי הזיהוי העיקריים ברשת היא שהם ריכוזיים. מי שמנפיק את הזהות הוא גם מי ששומר עליה, ומאמת אותה מול שירותים שונים. במילים אחרות, גוף אחד עושה הכל וזה מאד תלותי ובעייתי.
DIDs מבזרים את התהליך. זה אומר שמיקרוסופט אולי תפיק לכם את אמצעי הזיהוי, אבל היא לא תשמור אותו עבורכם, וגם לא תהיה מעורבת בתהליך ההזדהות שלכם מול גוף אחר.
אגב, זה בדיוק מה שקורה עם תעודות זהות פיזיות כיום. המדינה מנפיקה אותן, אתם שומרים אותם בעצמכם, וכשאתם מראים את תעודת הזהות למישהו הוא מסתכל רק בה, ולא מתקשר למדינה כדי לספר שבאתם אליו. כל תהליכי הביזור של האינטרנט הם נסיון לעשות גירסה דיגיטלית לדברים שעובדים פיזית כבר מאות שנים.
איך תפעל המערכת של מיקרוסופט? אני לא באמת יודע, כי לא קראתי את מסמכי האפיון. אבל ע"פ התיאור האימות של הזיהוי ישתמש בביטקוין, מה שאומר שמיקרוסופט לא תוכל לשנות בקלות אמצעי זיהוי שהיא הנפיקה לכם. קשה לדעת בלי לקרוא מה מידת הפרטיות של המימוש הזה, אז אני לא מגיב בנושא.
זאת פעם ראשונה שארגון גדול יוצר שירות זהות מבוזרת.
אבל מה שיותר מסעיר אולי זה השימוש בביטקוין. כי תמיד נשאלת השאלה, למה ביטקוין או בלוקצ'יין טובים? מי משתמש בזה? למה צריך את זה? זהויות מבוזרות יכולות להיות התשובה.
2. טוב, אני מאוהב ב-Doom 2D: גירסת דו מימד למשחק האגדי דום.
3. יצאה הגירסה הראשונה של דפדפן Tor לאנדרואיד.
אני לא יודע כמה אנשים מודעים לזה, אבל הדארקנט עובר שבועות קשים. משטרות בצרפת, גרמניה, הולנד, ברזיל וישראל עצרו אנשים שהיו מעורבים במסחר הלא חוקי בדארקנט.
השווקים שהמפעילים שלהם לא נעצרו עברו מתקפה קשה, והרבה מהם עדיין לא זמינים. יש שקוראים לזה "הימים האפלים של הרשת האפלה".
אין לי מה לעשות בדארקנט בימים כתיקונם, אבל דווקא המתקפה הזאת גרמה לי להסתכל שוב מה יש שם. אז מעבר לסמים, סמים ועוד סמים, אין לצערי הרבה.
אבל כן יש כמה דברים מעניינים. כמו Dread, פורום דיונים תואם reddit לדארקנט (שגם לא עבד תקופה ארוכה עקב התקפות). יש גם את Torum, פורום אבטחת מידע.
אם אתם מתעניינים באחד הצדדים הכי אזוטריים שיש לרשת להציע כיום, תבדקו את dark.fail ואת DarknetLive. שני מקומות שמתעדים את מצב האתרים הבולטים בדארקנט.
4. אוסף של מוצרים למי שרוצה לעשות פרוייקטים ממוחשבים ללבישה. מה שנקרא באנגלית, Wearable computing.
האמת היא שאני מת על ז'אנר ה-wearable computing ושם את זה פה כדי שאזכור לעשות פרוייקט כזה בעתיד הקרוב.
5. 13 ספרי וסדרות פנטזיות אופטימיים. כי יש כרגע מספיק פסימיות בעולם.
6. המבורגר הפרופסור הסודי בתל אביב פותח סניף שנראה כמו תחנת ממכר סמים של המוסד. טיים אאוט מדווחים:
"אחרי שתשיגו את הקוד היומי (באמצעות שליחת וואטסאפ למספר 051-5050145) תקבלו כתובת ותגיעו ללוקיישן שבו תמצאו קיר לבנים שחור, עם צוהר קטן ובתוכו מוכר עוטה מסיכה. אחרי שתמסרו את ההזמנה, ההמבורגר יוגש אליכם מחלון נוסף בקיר, בלי להשאיר ראיות."
7. יצאה גירסה חדשה לכלי פריצת הסיסמאות האגדי, John the Ripper. זה הכלי להשתמש בו אם אובדת לכם סיסמא.
רק בעיניי מספר 6 נשמע מזיע ממאמץ להיות מאגניב? זה עידן של אוכל אינסטגרם שבו חשוב המראה יותר מהטעם, וזה פשוט סוג של דבר כזה, שעצם ההזמנה תמלא איזה סטורי מקושקש. ויש גם לחמניה שחורה, כי זה עובד טוב באינסטגרם… הרי אם היו רוצים לשמור על זה קטן וסודי, לא היו משתמשים ביח"צ כדי לפרסם את זה במגוון אמצעי תקשורת במקביל…
בא-רור, זאת מגניבות וסודיות מהונדסת. אבל זה גם מאד ייחודי בישראל כרגע עד כמה שאני יודע. עד שיהיו לפחות 10 כאלה אני מרשה לעצמי להתלהב מההשקעה.
כל כך סודי ששמעתי על זה ממגוון של מקומות באותו שבוע, כולל מאחיין שלי בן 16 מנס ציונה. אפילו יש סרטון ביוטיוב
https://youtu.be/RnWJurYyUdo
אבל אל תספרו לאף אחד, ששש
זאת ההגדרה של "סודי" ב-2019:-)
זה הופיע בו זמנית במלא כתבות יח"צ, כך שאי אפשר אפילו לטעון שזה עבר מהר מפה לאוזן בין לקוחות תמימים… לי זה דווקא עושה חשק להתרחק מהמקום – עם כל כך הרבה "מגניבות" והשקעה במיתוג ובצבע הלחמניה וב"מה יצלמו לסטורי", יש סיכוי טוב שהטעם פחות חשוב פה, אחרת הוא היה מקבל את הבמה המרכזית.
קצת כמו סוסו אנד סאנס, עם ההייפ והדוכן. הרבה בלגן, הרבה רעש, הרבה המתנה, מעט בשר והמבורגר די סטנדרטי.