יומיות 03.09.2024: הרפתקאות בנצי בבנצילנד

שנת הלימודים החלה אתמול בוורשה. הרחובות התמלאו בילדים עם עניבה וילדות עם תלבושת פורמלית, כי ככה מתלבשים בפולין ליום הראשון ללימודים.

אבל רק ליום הראשון, אל דאגה.

1. ב-15 לאוגוסט הייתה מסיבת השקה למשחק הרטרו הישראלי לגיימבוי, הרפתקאות בנצי בבנצילנד. כמעט דיווחתי עליו בקצרה לפני שבועיים, אבל אז חשבתי, למה לא לשחק בו קודם?

שיחקתי וממש אהבתי את המשחק.  בנצי פשוט  עשה לי טוב על הלב למשך בערך ה-30-45 דקות שלוקח לסיים אותו. הוא משחק רטרו שזורק אתכם לשנות ה-90. עם מכניקת מכות פשוטה, ועלילה שהייתה יכול להיות קומיקס של אורי פינק, בקטע של מחמאה ענקית.

הייתה כתבה מצוינת בדה-מרקר על המשחק והיא הרבה יותר מושקעת ממה שאני עומד לכתוב פה. היה גם ראיון עם חלק מיוצרי המשחק בערוץ היוטיוב המעולה מסע נוסטלגי.

גיימבוי הוא מכשיר שיצא ב-1989 ולא מתוחזק מסחרית כבר לפחות מ-20 שנה. מדובר במכשיר קטן כזה למשחקים שמחזיקים ביד, אני שיחקתי לראשונה בגיימבוי בחיי לפני, הממ, חודשיים בערך. בלי שום קשר למשחק המדובר. חבר שבדיוק הביא את גיימבוי הילדות שלו מהוריו נתן לי לבדוק. למרות הספקות הרבים שהיו לי למכשיר משחקים ענתיקה בשחור לבן, אני מודה שהופעתי.

זאת לא בעיה להשיג גיימבוי בימינו, או את הגירסא המתקדמת שלו, גיימבוי color שיצאה תשע שנים אחרי המקורי. זה מכשיר עמיד מאד וקל לתיקון שהיה פופולרי להחריד במשך יותר מעשור. גל  הרטרו הנוכחי גרם לכך שהמון אנשים תיקנו גיימבויים ישנים ומוכרים אותם ברשת. חבר קנה לפני חודשיים בוורשה גיימבוי צבעוני בתערוכת משחקי מחשב ב-140 ש"ח.

אבל לא צריך להיות מעריץ של גיימבוי כדי להעריץ את בנצי. זה משחק מלא "צ'ארם" שדולף גם מהשיווק שלו. הנה הפוסט שקנה אותי:

בייבי בנצי ודודו זר - פרסומת להרפתקאות בנצי

אם יש לך גיימבוי אתם יכולים להוריד את בנצי חינם ולצרוב אותו, או לקנות אותו כמובן (שזה עדיף).

אבל אם אתם שייכים לשבריר אחוז האנשים בעולם שעוד לא השיגו גיימבוי? אפשר עדיין לשחק בבנצי בחינם באתר החברה. המשחק נראה ככה:

בנצי היא יצירה אמנותית שנעשתה יותר למען ההומור והרוח הטובה מאשר בשביל המשחקיות. המשחק עצמו הוא תירוץ לספר סיפור, והסיפור הוא תירוץ לרכז בדיחות של קהילת הרטרו הישראלית – ממשקפופרים ועד לקרוא לאח הגדול שיתן מכות. יש שלל בדיחות ישראליות, כולל אחת חוזרת על בורקס פיצה שלמפתחים יש קטע לא ברור איתו. אישית חשבתי שזה הומאז' למנת תרנגול ההודו המפורסמת ב-Wolf 3D.

בנקודת הזמן הנוכחית של התרבות, Relatability היא הדבר הכי חשוב ביצירה. הרבה יותר מהתוכן שלה. עד כמה אתם מזדהים עם הדמויות? בעצם,יותר מזה – עד כמה אתם מזדהים עם היוצרים עצמם? אולי עפתי על בנצי בגלל שאני מאד מזדהה עם היוצרים? הרי גם אני עושה פרוייקטים טיפשיים בשעות הפנאי. גם אני רוצה, מאד, לפרסם משחק מחשב רטרו מצחיק בעברית.

בצד הביקורתי, אין לבייצי בנצי ערך למשחקיות חוזרת (replayability). אין שום מקום לשיפור אחרי שסיימתם אותו פעם ראשונה. אין מטרות שאתם יכולים להציב לעצמכם. מנגנון המשחק שלו כל כך פשוט שהוא גורם לפקמן להיראות כמו משחק שובר אצבעות. במשך חצי שעה תבינו את כל הטריקים של האויבים ואחרי זה לא יהיה מה לעשות איתו שוב.

האם אפשר היה להשקיע בזה יותר? היה, אבל כמו שאמרתי, זה לא העיקר. בייבי בנצי בעיקר בא להעלות חיוך ולתת הרגשה טובה, ואת זה הוא עושה מעולה, בעיקר אם אתם גיקים ישראליים מזקנים כמוני.

אנחנו אחרי כמה עשורים של שיפור מתמיד באיכות הגראפיקה של המשחקים, ולמשך תקופה מסוימת זה היה העיקר. אבל עכשיו, כשאבק ההתפעלות מכמה מדהים משחקים נראים שוקע, אנחנו נשארים עם הכיף שלהם. והאם משחק יפה יותר כיף יותר? ברור שלא. נינטנדו סוויץ', מערכת ההפעלה אולי הפופולרית ביותר בעולם, מוכיחה את זה כל יום. המעבד שלה שנות אור מבחינת ביצועים מאחורי המתחרים, אבל המשחקים לא פחות כיפים, ואולי אפילו יותר.

זה גם גרעין הרעיון של קהילת הרטרו. לא צריך הרבה כדי להינות. מספיקה חפיסת קלפים. חתיכת אבן ושתי מקלות שמסמנים את השער. מכשיר משחקים קטן בשחור-לבן מלפני 35 שנה.

2.התמונה הראשית של הפוסט היא העטיפה של המשחק הזה עליו דיברנו למעלה. עלילות בנצי (בלי אריק) בבנצילנד.

עטיפת המשחק הרפתקאות בנצי בבנצילנד

3. בירת תומר, לזכרו של בן השכונה שלי תומר נגר שנפל ב-7 לאוקטובר, הושקה שבוע שעבר בפסטיבל הבירה בפתח תקווה.

4. אוהבים משחקי רטרו? שמעתם על הרפתקאה עברית? זאת קבוצת פייסבוק ומיזם תרגום משחקי הרפתקאות (בעיקר) לעברית. מה שהם עושים שם זה פשוט מדהים, עם יותר מ-100 משחקים מתורגמים והמון אהבה למשחקי הרפקאות ישנים. מומלץ לעקוב.

https://www.facebook.com/groups/hebrewadventure/posts/1528147491122675

5. סיפרתי על ה-Medival Sample של חברת Teenage Engineers בפוסט קודם אבל עכשיו נתקלתי בסקירה שלו והדבר הזה מלהיב אותי ברמות היסטריות. אני ככה 🤏 קרוב להזמין אותו, אבל ככה 🤏.

6.  טל קסלר יצא לבדוק "האם אפשר לבקר בכל הנקודות של מונופול ישראל, ביום אחד, רק עם תחבורה ציבורית?". לינק לטוויטר, סליחה.

7. לבסוף, חדשות משמחות: התקבלתי כמרצה לקונגרס ההאקרים במכון לקריפטו-אנרכיה בפראג. ההרצאה תהיה על רעיון שאני רץ איתו כבר כמה שנים בשם The Democratic Web.

הגשתי בשנים קודמות הצעות להרצאה בקונגרס הזה ותמיד דחו אותן, כולל פעם אחת שזה די הפתיע כי זה היה על פרוייקט שלא מעט אנשים שם השתמשו בו. אז הפעם, במקום להשקיע פשוט שלחתי את מניפסט הרשת הדמוקרטית שבדיוק פורסם, ותוך שעתיים קיבלתי תשובה חיובית.

מה זה The Democratic Web? נראה לי שההסבר הזה יחכה לאחת מהיומיות הבאות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting