המדף הז'אנרי: In the Blink of An Eye ו-Leave No Trace – ג'ו קלגהן (סדרת Kat and Lock ספרים 1 ו-2)

הפוסט שבעה ספרי בלשים ומתח שקראתי השנה כלל ספויילר קטן. הוא תיאר ספר בלשי שמיני שיקבל פוסט משלו, גם כי הוא מד"ב וגם בגלל שהוא יותר טוב מהשאר. בימים שעברו מאז הספקתי לקרוא את ההמשך, כך שזכיתם בביקורת כפולה.

אבל יש מצב שזה היה בילדאפ חזק מדי. סדרת Kat and Lock היא על פקחית משטרה בגיל העמידה, Kat, וה-AI שלה, Lock. המד"ב בספרים עדין וקטן. העולם מציאותי אבל ה-AI לא מציאותי. מד"ב על אש קטנה. זאת לא יצירה ברמה של סדרת הרובוטים של אסימוב, שהיא עד היום המד"ב הבלשי הטוב ביותר שקראתי מבחינת בניית העולם, וגם לא יצירה עם אמירה חברתית חזקה כמו The Last Policeman [ביקורת] שהיללתי פה בעבר.

גם In the Blink of An Eye וגם Leave No Trace הם ספרי בלשים מצויינים, אבל הם לא אגאתה כריסטי, שרלוק הולמס, פנדורין או קורמורן סטרייק. אין פה, בינתיים לפחות, איזו קלאסיקת ספרי בלשים חדשה, אלא פשוט ספרטים טובים וזהו.

יש כנראה המון ספרי מד"ב בלשי ברמה של Kat and Lock בעולם, אבל אני לא מכיר אותם. ולכן כשנוחתת סדרה כזאת לידי, אני קורא אותה בהנאה רבה ואפילו ממליץ לקוראי הבלוג. זאת סדרה עתורת ספרים באנגליה, כולל זכיה בפרס ספר הביכורים של אגודת ספרי הבלשים הבריטיים, ומועמדות לשלל פרסים אחרים.

סדרת קאט ולוק אולי לא "מיוחדת", אבל היא כן מצוינת בכל מה שהיא עושה בתוך הגבולות שהגדירה לעצמה. תעלומה בלשית מותחת, AI סיפמטי ודמויות עמוקות ועגולות. אם זה מספיק לכם, היא מומלצת בחום. מחכה לכם קריאה קולחת ומהנה.

כריכות הספרים

קאט היא אשה באמצע שנות הארבעים לחייה וגם באמצע משבר חייה. בעלה, האיש שהיה העוגן הרגשי שלה, נפטר אחרי מאבק ארוך במחלת הסרטן. היא נשארה לבד בעולם עם בן טינאייג'ר, ולא מצליחה למצוא מוטיבציה לחזור לעבודה בה הצטיינה קודמת, חוקרת במשטרה.

ג'ו קלגהן החלה לכתוב את In the Blink of An Eye כחצי שנה לאחר שבעלה נפטר מסרטן ריאות. הכתיבה מילאה את לילותיה הריקים. התוצאה הייתה ספר הביכורים שלה. הוא יצא כשהייתה בת 53.

אז רגע, לפני שנדבר על המד"ב ולפני שנדבר על העלילה הבלשית, נדבר על "נופח" הספר. על התחושה הבלתי ניתנת להסבר הזה שהוא מדבר על דמויות אמיתיות ואירועים שבאמת קרו. זה מה שקורה כשהגיבורה עוברת אירועים דומים לאלו שהסופרת בדיוק עוברת בחייה האמיתיים. זה מה שקורה כשסופרת כותבת על מה שבוער לה מבפנים.

הבוס של קאט, שיודע את איבתה לטכנולוגיה בשימוש המשטרה, מציע הצעה מפתה. להוביל תוכנית חדשנית של חוקר AI משטרתי. המטרה שלו, ובעצם המטרה של שניהם, היא להוכיח שה-AI לא יכול להועיל בעבודת המשטרה. שזאת עבודה שדורשת אינטואציה ותחושת בטן ובעיקר הרבה יכולת אנושית לקרוא בני אדם.

קאט מקבלת צמיד AI ללבוש – כי ברור שבצמיד יש מספיק כוח חישוב כדי להריץ AGI מודרני. ה-AI מממש את עצמו בתור הולוגרמה של גבר שחור, עוד משהו לא הגיוני. האופי שלו הוא יותר שלדון קופר מאשר מה שאנחנו מכירים היום בתור AI. האופי שלו לא מציאותיות בעליל לתוכנת מחשב, לא עכשיו וכנראה לא אף פעם. אבל זה מאד משעשע ספרותית, אז אני בכיף מחליק את כל זה.

מבחינת יכולות ה-AI כן מבצע בעיקר דברים שעושה AI בימינו. ניתוח סטטיסטי מהיר, זיהוי פנים, מעבר על כמות אדירה של תמונות וצילומי אבטחה כדי לגלות אם יש בהם משהו רלוונטי וכו' וגו'. הוא גם הופך לאט לאט לחבר אמיתי של קאט. אבל זה בגלל שהוא שלדון קופר ולא באמת AI, כאמור.

בספר הראשון הם חוקרים Cold Case, מקרה פשע שהמשטרה כבר ויתרה עליו מזמן. בספר השני זה רוצח אכזרי. עזבו, אני לא רוצה לפרט יותר כדי לא להרוס למי שיקראו. אבל תאמינו לי שזאת בחירת פשעים שמראה על טעם משובח של הסופרת.

מה שקלגהן עוד עושה, וזאת נראית כמעט אמנות נשכחת כיום, זה לכתוב תעלומות בלשיות אמיתיות! כאלה שהקורא יכול לפתור בעצמו אם הוא יהיה עירני מספיק, אבל אני לפחות נכשלתי, פעמיים, כי היא הצליחה להסוות את הפתרון בצורה טובה כל כך. יש פה תמהיל מושלם של מד"ב, בלשי וסיפור אנושי. הכל מאוזן יופי טופי.

את שני הספרים הראשונים של הסדרה כתבה קלגהן כשהיא בנקודת השפל של חייה. מאז פירסום הספר הראשון מצבה השתנה, ואת השנה האחרונה היא הגדירה כקסומה. אז לאן תלך הסדרה מפה? האם קלגהן תוכל לשמור ואולי אפילו להעלות את הרמה גם כשהיא עמוסה בהשתתפות באירועים? האם לוק, ה-AI, שלפעמים מרגיש קצת כמו אתנחתא קומית, יתחיל לעצבן בתור דמות בהמשך או שהוא יקבל נפח?

קשה להאמין שזאת תיהפך לסדרה מופתית כמו פנדורין או סטרייק, פשוט כי אין הרבה כאלה. אבל האמת היא ששני הספרים הראשונים של פנדורין וסטרייק היו פחות טובים מאלו של קאט ולוק, כשהסדרות נהפכו למופתיות רק בספרים המאוחרים. תמיד כיף לקוות. אז אני מחזיק אצבעות לג'ו קלגהן, ובינתיים ממליץ בחום על הספרים שלה.

[סדרת Kat and Lock ספרים 1 ו-2, כל ספר בערך 400 עמודים, 2023-2024]

2 תגובות

  1. אבשלום הגיב:

    שמח לגלות שלא ניחשתי נכון איזה ספר זה הולך להיות! הוספתי לי לרשימה, ובתמורה אמליץ בחום על החדש של רוברט ג'קסון בנט, The Tainted Cup, אחלה תעלומת רצח ג'אנרית ובנט מבריק ולא מאכזב הפעם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting