יומיות 24.10.2024: דרמה בקהילת וורדפרס

עדכון לבעיית האימיילים למנויים. עברתי ל-SMTP של smtp2go.com. למי שלא מכיר, SMTP הוא השרת של שליחת האימיילים (בניגוד לקבלה). היות ולאתר יש בעיה בשליחת אימיילים זה אמור לעזור. המסלול החינמי שלהם מאפשר עד 1000 אימיילים לחודש. לבלוג יש "כולה" 100 מנויים. צריך להספיק.

1. כמו אתרים רבים באינטרנט, כבר 15 שנה שהאתר הזה רץ בעזרת וורדפרס, מנוע בלוגים ואתרי תוכן. כמה רבים? בכל מיני מקומות יתנו לכם אחוזים מרשימים, אבל לא ברור כמה הם אמינים ועדיף להתעלם מהם.

בכלל, הסטטיסטיקה היחידה שאתם צריכים לצטט או להשתמש בה אי פעם היא כזאת שעשיתם בעצמכם ולצרכים שלכם. לכל השאר עדיף ליישם את המימרה של מארק טווין, "יש שלושה סוגי שקרים בעולם – שקרים, שקרים בוטים וסטטיסטיקה".

מה שיפה בוורדפרס, כשמשתמש, זה שהיא עובדת כמו שצריך, מתעדכנת כמו שעון, והאקוסיסטם שלה חף, כלפי חוץ, מלכלוך ודרמות אנושיות. כאילו, עד לפני כמה שבועות.

קצת רקע. את וורדפרס הקים מאט מולנווג. מולנווג הוא כיום היו"ר של Automattic, החברה שפרקטית וורדפרס שייך לה. בין השאר Automattic גם מספקת שרתי איחסון לאתרי וורדפרס, ויש לה מחזור רווחים שנתי באיזור החצי מליארד דולר.

יש חברות נוספות שמספקות שירותי אחסון לוורדפרס, והבולטת שבהן היא WP Engine. לטענתו של מולנווג יש לה מחזור רווחים בסדר גודל דומה.

סיפורנו מתחיל בסוף ספטמבר השנה, בכנס WordCamp US 2024. מולנווג עלה על הבמה והשתלח, אין מילה יותר טובה לתאר את זה, ב-WP Engine. הטענה העיקרית של מולנווג היא ש-WP Engine מרוויחה מליונים מוורדפרס, אבל לא תורמת כמעט כלום לפיתוח התוכנה. בעוד ש-Automattic שלו משקיעה 3,940 שעות בשבוע בפיתוח וורדפרס, WP Engine "תורמת" רק 40 בשבוע ולא יכלה אפילו לתת את הג'סטה של ה-60 ולהביא את זה למספר עגול.

על פניו זה נשמע לי כמו נאום כנה, גם אם קצת אגרסיבי וקרינג'י , של מפתח קוד פתוח שרוצה לקבל עזרה ממי שנהנה מהמוצר שלו.  ראיתי אנשים, בעיקר אמריקאיים, מבקרים את מולנווג על כך שאסור לבוא בדרישות לחברה פרטית, ושתנאי השימוש של וורדפרס לא מכתיבים תרומה בחזרה לפיתוח. אבל בתור ישראלי, ומפתח קוד פתוח בעצמי, יותר חשוב לי מה הדבר האתי לעשות ופחות מה החוק דורש. הבקשה של מולנווג נשמעת הגיונית.

אממה. מרגע ש-WP Engine התעלמו מהדרישה מולנווג החל להתנהג כמו ילד בן 3 בטנטרום. או, יש שיאמרו, כמו מנכ"ל טיפוסי של חברת ענק בימינו, בה דרישות התפקיד הן "ילד מגודל".

בפוסט שקורא ל-WP Engine "סרטן לוורדפרס", מולנווג מאשים את בשתי האשמות קצת מגוחכות. הראשונה היא השתלחות מוחלטת על כך שהם "כיבו" את שמירת הגרסאות לפוסטים בשירות שלהם (או יותר מדויק, הגבילו את זה ל-3 גרסאות). מן הסתם זה נעשה כדי לחסוך להם כסף על שטח איחסון. זה דבר די קטן. 15 שנה אני משתמש בקושי שמתי לב שהפיצ'ר הזה קיים. מולנווג הפך את זה לפיל והשתמש בפיל כדי להציג את WP Engine כמפלצת.

מולנווג הוסיף והאשים את WP Engine בהפרת המותג של וורדפרס. בגלל שהם כל כך פופולריים, לטענתו, אנשים חושבים שהם וורדפרס עצמם. הוא דרש מהם יותר מ-8% מהרווחים שלהם. אם זה לא בריונות ילדותית אני לא יודע מה לא.

בשלב הזה אני, וכולם בערך, נהיינו עייפים מהדרמה – אבל מה לעשות שהיא עוד המשיכה. נעשה את זה מהר. WP Engine איימו בתביעה מול מולנווג אלא אם כן יחזור בו מהאשמות בו. בתגובה מולנווג השתלט על תוסף וורדפרס פופולרי בתירוץ עמום של "בעיות אבטחה".

הסיוט של כל מפתח זה שבעל השליטה ישתלט על המוצר שלו, לכן המהלך הזה היה טריגר לכל האינטרנט להקים חזית מול מולנווג.

לא ברור איך יסתיים הסיפור הזה, אבל די ברור ששום דבר טוב לא יצא ממנו. וורדפרס היה, לפחות כלפי חוץ, נקי במשך כל כך הרבה שנים. אני אפילו לא ידעתי מי זה מולנווג עד לפני חודש. פתאום וורדפרס מרגיש פיכסה. כמו שאר העולם בעצם.

2. NFT של התמונה הזאת, "ציידים בשלג" של SeerLight נמכר במרץ 2023 ב-100 אלף יורו. עולם אחר היה אז.

ציידים בשלג

3. מתישהו בקרוב נגיע, שוב, לפוסט "מסטודון ואני". את כל הסיפור באייטם פירסמתי קודם שם, אז אם יש לכם מסטודון תעקבו אחרי.

גם לבלוג יש מסטודון, וזה אולי המקום הכי טוב לקבל בו עדכונים.

4. עוד רגע של מדיה חברתית. בסופ"ש עשיתי פרוייקט קטנטן שבעזרת AI הופך פוסט של מסטודון, המקום העיקרי בו אני כותב כרגע, לפוסטים של טוויטר, Bluesky ו-Farcaster. זה לגמרי בשבילי לשם הניסוי והצחוק, אבל יצא יפה אז אני חולק כאן:

פרוייקט של ניימן

5. הזוכים בפרס גפן 2024 פורסמו!

זוכי פרס גפן

הזוכים הוכרזו בכנס אייקון כמובן שהתקיים, כמו כל שנה, בסוכות. הנה שלושה סיכומים אישיים מפייסבוק של הכנס שדגתי מפייסבוק: אחת, שתיים, שלוש.

6. גנזך הרשת, אגרגטור האתרים בעברית העתיק של האתר, עדיין רץ. התווסף לשם בלוג חדש השבוע, מה חשבתי על… ביקורות, סקירות והמלצות על ספרים וסדרות טלוויזיה.

7. חשבון אינסטגרם של אשה פולניה בשם בתי כנסת עצובים, בו היא מתעדת ברחבי פולין מקומות שפעם היו בתי כנסת וכיום הם… משהו אחר.

4 תגובות

  1. סלסלת פירות הגיב:

    עוד תגובה גנרית לעוד פוסט מעניין וכיפי שלך? 🙂
    כדי שתהיה פחות גנרית, הנה קצת קישקושים (לא קשורים אחד לשני) שלי:

    1) מישהו בטוויטר (X) עשה שרשור קוספליי מפסטיבל אייקון, ונראה שהיו שם כמה תחפושות מושקעות מאוד מאוד:
    https://x.com/ChoogchoogX/status/1849093904836051341

    2) בימים האחרונים אני מתעניין מחדש ב- Obsidian, אחרי שגיליתי שבחצי שנה האחרונה הוסיפו תמיכת RTL (לפחות ב- Desktop client), מה שהיה חסר בעבר והמכשלה העיקרית מבחינתי למעבר לשימוש בכלי הזה. עשיתי חיפוש וראיתי שמועלם לא הזכרת את הכלי בבלוג, מה שהגיוני לגמרי, ואז שאלתי את עצמי אם אתה משתמש בכלים בתחום הזה ובאיזה, מה אתה חושב על התחום וכו׳. אומנם Obsidian היא לא Open Source, אבל התוספים שלה צריכים להיות ויש סביבה קהילה אוהדת וכו׳. אז זה נשמע כמו כלי שאולי יהיה לך חיבור אליו.

    • ניימן הגיב:

      תבורך על (1)! איזה השקעה יא וואלי.

      על Obsidian לא דיברתי כי אני מאד פשוט ב-note taking. או שאני זוכר את הכל בראש, או שיש לי רוב הזמן מחברת עלי, או שב-notepad במחשב. אני לא רוצה "לשבור" את מה שעובד אז לא התעניינתי אף פעם בפתרונות יותר מתוחכמים:-)

  2. אורי צציק הגיב:

    שווה להקשיב לראיון שנערך עם מאט בנושא – https://www.youtube.com/watch?v=H6F0PgMcKWM.
    הוא התייחס שם להרבה דברים אבל העיקריים שבהם לטעמי:
    1. הוא ניסה לפתור את נושא חוסר התרומה שלהם לקהילה מאחורי הקלעים מולם במשך זמן רב (שנים) לפני שהוא החליט לפעול. הם פשוט סירבו לתרום זמן פיתוח או כסף.
    2. הוא טוען שהם הפרו באופן בוטה את הסימן המסחרי של וורדפרס על ידי מכירת תוכנית בשם core wordpress שגרמה לאנשים רבים להאמין שהם עובדים מול וורדפרס ולא מול חברה פרטית

    הוא מסביר שם את נושא ה 8% ואיזה אופציות אחרות הוא הציע.
    זה היה לפני ההשתלטות על התוסף של ACF אז הוא לא מתייחס לזה בראיון. לא בטוח עדיין מה לחשוב בנושא הזה.

    • ניימן הגיב:

      תודה:) לא נתקלתי בזה, היה פודקאסט של שעתיים שהוא קישר אליו בבלוג. בשני המקרים זה ארוך לי מדי. אם יש משהו שאני מפספס אשמח לשמוע, אבל כן קראתי את כל הפוסטים שלו.

      למרות שהבקשה הראשונית לגיטימית, היא עדיין "בקשה", ולא פקודה. אפשר להביע אותה בציבור ואפשר להוקיע אותם בפומבי, וזהו בערך.

      אבל התזמון של שאר הפעולות שלו רומז על בריוניות. כי מהרגע שהם סירבו לבקשה (הפומבית לפחות), הוא פתאום נזכר שהם "מפרים" סימן מסחרי שלך, ופתאום גם "נזכר" שיש בעיה עם התוסף שלהם ומשתלט עליו? זה לא דאגה לסימן מסחרי או תוסף. זה שימוש בנשק שיש לו כדי להכריח אותם לעשות את מה שהוא רוצה.

      הקטע של "core wordpress" נתון לפרשנות. נתקלתי בכמה דברים כאלה בחיים, ולפעמים זה אכן הפרה של סימן מסחרי ולפעמים לא. בכל מקרה, זה לא משהו שמבקשים עליו 8% מהרווחים – והתזמון כאמור מעלה חשד שהבעיה היא לא הפרה של סימן מסחרי אלא נסיון להתבריין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting