פאסט פוד פולני

בזמני הפנוי אני מתעד צירופי מקרים.
איני מדבר על אלו הפשוטים, בהם אתה פוגש ידידה שלא ראית שנים, בדיוק חמש דקות לאחר שחשבת עליה. אני מדבר על המתוחכמים – אלו שהחיים מניחים לפניך ואתה חש בר מזל אם יצא לך לגלותם.
(בחיי. איזה פיסקה פלצנית. אני קורע את עצמי מצחוק)

אתמול כתב מרק פוסט שהכיל את הביטוי 'אוכל ניגרי'. תיכף ומיד הבנתי ש'אוכל ניגרי' – אין לי מושג מהו. בדיוק חמש דקות אחרי זה נתקלתי בעוד סוג אוכל שאיני מכיר: מעדניות פולניות. כאן, למרבה המזל, גם הסביר הקישור דבר או שניים על אוכל זה. המקריות לא השאירה לי ברירה, והחלטתי לכתוב פוסט על כך.

נהוג בארץ לבלבל אוכל יהודי עם אוכל פולני, בעיקר בגלל שהראשון מבוסס על האחרון. אולם מבט השוואתי מדוקדק על שני התפריטים, יגלה שזה היהודי נבנה כנראה לפי הפתגם "אם זה טעים אז לא נכניס אותו פנימה". השערתי היא שאבותינו בגולה רצו לשמור עלינו רזים.

אז הנה, בלי הקדמה נוספת, המדריך הלא-מלא לאוכל פולני.

פיארוג'י (Pierogi)
 Pierogi

פיארוג'י זו כופתה ממולאת. בעצם, פיארוג'י דומה מאד לרביולי, רק יותר גדול, בא במגוון רחב של צורות (מאפה, כופתה או שני חלקים שטוחים מודבקים) וממולא בדברים כגון גבינה, בשר או כרוב כבוש (זה פוסט על אוכל פולני. המילה 'כרוב כבוש' תחזור עוד פעמים רבות). זה אחד המאכלים הפולנים הפופולרים ביותר והייתי שמח לדגום אותו לו היה לי איפה.

ביגוש (Bigos)
 Bigos

תבשיל קדרה הידוע גם בתור 'תבשיל הציידים' או 'השוקרוט הפולני'. זה תבשיל כבד העשוי מהרבה סוגי בשרים (איזה ארבע ככה), פטריות ו.. כרוב כבוש (הפתעה!). בפולין הוא יכול לשבת על האש ימים, ובכך מנצח אפילו את החמין היהודי.
(אגב, אם בא לכם לקרוא ממש הרבה (בעברית) על ביגוש פלוס לקבל מתכון – תעיפו מבט בכתבה של שגיא קופר)

וייאסקה (Wiejska)
 Wiejska

פולנים, כמו רוסים, נורא נורא אוהבים נקניקים. בעיקר שמנים ולא כשרים. נקניק וייאסקה הוא דוגמא מצוינת לאחד הנקניקים האהובים. זה נקניק יבש, מה שאומר שאפשר לאכול אותו ישר מהאריזה – בלי לבשל ובלי כלום, אבל הוא גם הולך נהדר על מנגל רותח.

לחם שיפון
מסתבר שהלחם הישראלי האהוב הוא במקור פולני. הייתי מרחיב עליו, אבל אין לי באמת מה לאמר.

קפיר (Kefir)
משקה חלב חמוץ. יש פולנים שנוטים להאמין שהוא עוזר להאנג אובר, ועקב כך הוא צבר פופולריות מיוחדת בקרב שותי הוודקה (הרוסים לעומת זאת, פתרו את הבעיה בכך שהפסיקו להאמין בהאנג אובר, ופשוט שיכנעו עצמם שכאב ראש וסחרחורות הם המצב הטבעי של גוף האדם). הוא בא בטעמי פירות, ואני לא בטוח בזה, אבל נדמה לי שבארץ קוראים לו 'רוויון'.

כרוב כבוש ומלפפון חמוץ
 Sauerkraut

תגידו שלא ראיתם את זה בא. הפולנים מנשנשים את אלו ללא הפסקה, תוקעים אותם בכל סנדוויץ' אפשרי (כמו חומוס אצלנו) ומעלים אותם באש כשקר. אם להיות כנה, אני די אוהב את המאכלים.

דג מלוח
אני לא אוהב דג מלוח, אבל פולנים כן. כך שאני חייב להזכיר אותו, אבל איש אינו יכול להכריח אותי אשכרה לכתוב עליו.

והחזון
מסעדה מקסיקנית *אמיתית* חדשה נפתחת השבוע בבוגרשוב 39 (בניגוד לחיקוי מיד חרוצים שמוכר אוכל מקסיקני לאשכנזים). יחד עם פתיחת המסעדה נפתחו גם תקוותי לאוכל מהיר מעניין חדש בארץ – כלומר: לא פיצה\פסטה\המבורגר\סיני\תאילנדי\חומוס\פלאפל ודודניהם.
אי לכך ובהתאם לזאת, אני קורא ליזם הראשון (או היזמת) שיהיו לו את הביצים (או השחלות) לפתוח דוכן ג'אנק פוד פולני ראשון בארץ. מקום בו ימכרו פיארוג'ים בפיתה במחיר שערורייתי, או ביגוש בצלחות פלסטיק מתפרקות. בו נוכל לעמוד ולאכול חתיכות וייאסקה על לחם שיפון טרי מרוח בכרוב כבוש ומלפפון חמוץ – ולהוריד הכל לגרון בקפיר איכותי. אני אפילו מבטיח פוסט חינם בבלוג!

ועד שזה יקרה, אבלה שבוע הבא במקום המקסיקני החדש.

בקטנה:
1. קשה לאמר שאני מגדולי השומרים על השפה העברית, אבל כשראיתי את וואינט משתמשים במילה טינייג'ר במקום 'בן נוער' בכתבה הזאת, חשתי שזה קצת מוגזם.
2. שאול מופז ביצע היום את אחד ממפגני האומץ הגדולים של זמננו, כאשר ערך נסיעה ברכבת ישראל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *