יומיות 18.07.2024: פורטיס

עקצה אותי דבורה בבטן ב-2:30 בלילה בזמן שישנתי.

1. א. לכבוד יום ההולדת ה-70 של פורטיס קראתי את  סדרת המאמרים של תומר קריב מ-2021, הסיפור של פורטיס. זאת בעצם הביוגרפיה של פורטיס, מחולקת ל-24 מאמרים, כולל סרטונים ופסקול, שמוסיפים לה ערך מוסף שאין לספר ביוגרפי קלאסי.

יקח לכם כמה שעות לקרוא הכל, כי זה באורך של ספר כמעט. אבל זאת קריאה חובה למי שאוהב רוק ישראלי.

הגעתי לשמוע את פורטיס בסוף שנות ה-90, ואת האלבומים שהפכו אותו לאגדי חוויתי בדיעבד. המסע שלי עם רוק ישראלי התחיל עם משינה, החברים של נטאשה וכל השאר. הייתה תקופה ארוכה שהפייבוריט שלי היה סחרוף בכלל. רק כשהגעתי לבגרות אמיתי הבנתי שפורטיס הוא משהו אחר.

כי כמו אריק אינשטיין, קורין אלאל, אביב גפן או אפילו ענבל פרלמוטר וברי סחרוף יש במקומות אחרים. אלו אנשים שנולדו להיות מוזיקאים והיו מצליחים בכל מקום או תקופה. פורטיס?  יכול להתקיים רק בתקופה המודרנית. הוא גרוטסקי ומוזר. הוא צריך תקשורת מודרנית כדי לאגור את גרעין הקהל שיעריך את המוזרות שלו. אחרת הוא לא ישייף את הסגנון המוזיקלי שלו במשך שנים עד שיתאים לקהל הרחב.

ב. המאמרים זרקו אותי אחורה, אחורה בזמן. לתל אביב של ראש העיר צ'יץ' שהתקיימה עוד לפני שנולדתי. לתקופת הזהב של הרוק הישראלי בשנות ה-90 שכשלתי להעריך בזמן אמת.

אוף, נעשיתי נוסטלגי, ונוסטלגיה מהסוג המוזר לתקופה שלא חוויתי בעצמי. קשה לכתוב ככה.

פורטיס התחיל ליצור בישראל בה תרבות המיינסטרים הייתה שירי להקות צבאיות וארץ ישראל הישנה והיפה, תרבות שהושפעה ממזרח אירופה. האלטרנטיבי אז לא היה רק מה שלא פופולרי, אלא גם מה שקורה תיגר על המיינסטרים. אלטרנטיבי שייבא רעיונות אמנותיים מארצות אחרות, כמו רוק, פאנק, אלקטרוני, והתאים אותם למזרח התיכון.

חשוב לי להתעכב על זה כי אני ביליתי את כל החיים בלהיות "אלטרנטיבי", וזאת הייתה האלטרנטיביות שאני מתכוון אליה. רוק כבד והיפ הופ, קומיקס ואנימה, משחקי תפקידים ומדע בדיוני, עולמות דיגיטליים ומשחקי מחשב. רעיונות תרבותיים חדשים שקראו תיגר על התרבות השמרנית של האייטיז, וכל חטאם היה שהם רעיונות חדשים.

אבל בעשור הנוכחי הרעיון של האלטרנטיביות מהסוג הזה גוסס. הם כבר הפכו לחלק מהמיינסטרים. תיקון, הם המיינסטרים. אבל האם יש משהו חדש שמחליף אותם? לא יודע. אולי VR, אולי, אבל זה נראה לי תחביב למבוגרים בעלי ממון.

מה שמוגדר כיום כ"אלטרנטיבי" הוא בעצם נישתי. להקות שעוד לא פופולריות, אבל גם לא חדשניות. תחביבי שוליים שהם כמעט רטרו, כמו משחקי ארקייד: היו פעם פופולריים, אבל כיום לא.

יש הרבה אלטרנטיבה אידיאולוגית כיום, זה כן. זה מאד חזק. עולם ה-woke למשל. אבל זאת אידיאולוגיה, לא תרבות, וזה לא האלטרנטיבי שאני מכוון אליו.

(נוסטלגיה היא רגש נורא, אמרתי לכם, מייצרת אנטגוניזם להווה, והרי לא קשה לייצר אנטגוניזם להווה העכשווי שלנו.)

ג. תל אביב של שנות ה-70 לא הייתה העיר הצעירה והתוססת שאתם מכירים כיום. או שאולי כן? כאילו, אני כבר לא בטוח שת"א כל כך צעירה, אלא יותר עיר של גילאי 30+ אם לא 40+.

אז תל אביב הבוהמית של כסית גוועה, כך מספרים, בשנות ה-70. אני לא בטוח לאיפה עברו האנשים הללו, אבל אולי פשוט אחרי מלחמת יום כיפור לא היה מקום לכל הדברים האלה, קצת כמו שאין כיום אחרי ה-7 באוקטובר.

בנסיון להחזיר את תל אביב לרוח הצעירה המרדנית שלה, צ'יץ' ביצע מהלכים כמו פתיחת תרבות בשבת, מגורים זולים לסטודרנטים במרכז, רחוב שינקין נגיד, וקמפיין כמו "עיר ללא הפסקה" ב-1987. נפתחו מועדונים, הפינגווין או רוקסן, ות"א התחילה לקבל את המעמד העכשווי שלה של "בועה תרבותית", עיר אירופאית צעירה בתוך המזרח התיכון.

אני לא גר בת"א מאז 2008, והתקופה בה אני חוויתי את העיר הייתה בשנים 2000 עד 2008. לא היה כבר פינגווין ורוק מחתרתי, אבל עוד כן היו מגורים זולים בפלורנטין וכרם התימנים, מסיבות רייב שבועיות, כל פעם במקום נטוש אחר, והרבה ערבי יוצרים מחרתיים, שכל פעם הצליחו להפתיע אותי ברמת הגאונות הלא מוכרת שהייתה שם. תיעדתי את זה אז די באדיקות בטור אירועי השבוע האמיתיים פה באתר.

האם ת"א הזאת עוד קיימת? ת"א הצעירה והזולה. ת"א הלא מהונדסת והלא מקצועית? בשנתיים שעברו הייתי, במצטבר, 7-8 חודשים בישראל, ולא מצאתי את זה. מה שלא הונדס ומוסחר נעשה אלים וגס רוח. הצעירים שפגשתי גרים מחוץ לגבולות העיר, ותנועות תרבותיות נוצרות באינסטגרם ולא ברחוב.

ד. שיר, אחד מאלו ששמעתי לראשונה בעקבות המאמרים. הוא מ-Minimal Compact והופיע בפסקול הסרט מלאכים בשמי ברלין. כתבה אותו מלכה שפיגל, מי שהייתה אז בת הזוג של פורטיס.

ה. אני מטיף הרבה בבלוג לאורך השנים לפילוסופיה "תבצעו רעיונות מטופשים בצורה מדהימה" (נגיד, פה ופה). הייתי רוצה לראות את האנושות מתקדמת ככה, ולא מתוך רגש אנטי להכל. רמי פורטיס הוא כולו רעיון מטופש שבוצע בצורה הכי מדהימה שאפשר. יש אולי טובים ממנו, אבל אין טובים כמוהו.

2. תמונה מתוך משחק מחשב בפיתוח בשם Haifa.

תמונה מהמשחק Haifa, גרסא מאוירת של רחוב בחיפה

נראה פשוט מקסים. הנה מה שהן כותבות בפייסבוק שלהן.

"שלום לכולם! אנחנו שמחות ומתרגשות לבשר רשמית על המשחק שלנו – "Haifa"! אנחנו צוות של 5 מפתחות שעובדות על המשחק כחצי שנה, והתחלנו את הפיתוח על המשחק בהאקתון שארגנה תילתן – המכללה לעיצוב ולתקשורת חזותית, כתמיכה במפתחים ובסטודנטים בחודשיה הראשונים של המלחמה.

הרעיון מאחורי המשחק Haifa נולד מהרצון (והצורך) למצוא את האור ואת הטוב בתקופות חשוכות. דרך שימוש במכניקת ההידן אובג'קט הקז'ואלית, אנחנו מזמינות את השחקנים שלנו לחקור ולמצוא את היופי בדברים הפשוטים והיומיומיים. עבורנו Haifa הוא יותר ממשחק, הוא מסע המשקף את האתגרים בניסיון לא לאבד תקווה והרצון להמשיך גם בתקופות מורכבות, כאשר הכל מרגיש אבוד. נשמח אם תעשו לנו ווישליסט בסטים ותצטרפו לעמוד שלנו לעדכונים נוספים!"


3.
אורי פינק התארח במוצ"ש ב-1989! ידעתם שהוא גיק?

4. בכאן יצרו עמוד מיוחד עם כל הרעיונות והתוכניות על פורטיס, מאז 1978 ועד היום.

5. גיל מגידיש לא רק תרגם את המשחק המיתולוגי Another World לעברית אלא גם כתב על זה טקסט כל כך מלא אהבה למשחק שבא לי להזמין אותו לבירה. הטקסט באנגלית אגב.

6. ראיון עם המחבר של ספר בישול, באנגלית, על אוכל פולני צמחוני.

פולין ברגעים אלו מתפוצצת מפירות וירקות בגלל מזג האוויר הטוב הקיץ; המוצרים בשווקים זולים, המסעדות יוצרות מנות טבעוניות שהן תענוג. בחיי שבא לי להקדיש לזה פוסט. אולי. מתישהו.

8 תגובות

  1. יעל הגיב:

    המוזיקה של פורטיס ליוותה אותי חלק גדול מחיי וגם אני ליוויתי את הופעותיו המון שנים. היתה לי גם הזכות לפגוש אותו כמה וכמה פעמים, כולל ערב משעשע שבו הסענו אותו ברחבי ת"א ולשרון, והוא גם אדם מאוד מקסים ומצחיק והרבה יותר מקורקע משהתדמית שלו משדרת. תודה על הלינקים!
    ולא רק זה – בזכות ההופעות שלו היכרתי אנשים נהדרים. בימינו עם כל הבלגן בארץ אין לי ראש כל כך להתארגן על כרטיסים מראש וכו', אבל כן יצא לי להגיע אחרי שנים להופעה שלו באפריל לפגישת איחוד עם חבר'ה מהקהל הקבוע של הופעותיו בעשור וחצי הראשון של האלפיים, והיה תענוג (והזדמנות ללבוש סוף סוף את החולצה שמצאתי של "שוטר פושע והענק הלוחש"!).
    מינימל בעיניי הם בכלל אנדר-רייטד. יש להם שירים נפלאים שעם כל תהפוכות חיי והזמן עדיין רלוונטיים כמו בניינטיז בעיניי. נסה למצוא את הסרט התיעודי המוצלח עליהם, raging souls, נשמות גועשות, ושם מבינים שזה היה מורכב יותר השיר הזה מאשר "שהיתה זוגתו דאז של פורטיס"…

    לגבי מה זה אלטרנטיב בימינו, אני חושבת שהבעיה היא בניסיון להלביש הגדרות. הרבה פעמים אנשים מתלהבים מההילה של המושג אלטרנטיב גם כשזה הופך מיינסטרים או פופולרי יותר, ולפעמים אפילו נוטשים כי "זה לא אלטרנטיב יותר". היום יש כל כך הרבה תתי קבוצות ותחומי עניין אזוטריים שהפכו נגישים לכלל העולם בזכות הרשת, שקצת מוזר לשים על זה הגדרות כאלו. גם משהו שהוא איזוטרי בישראל יכול להביא 10,000 איש לפסטיבל בצ'כיה (דוגמא אישית מחיי, האמת). זה לא כמו הניתוק של האייטיז, התקופה שבה צמח הפינגווין ומינימל-כרומוזום-פלונטר, שבה המידע הגיע מפה לאוזן וקצת מקומונים ותוכניות רדיו אלטרנטיביות שנקלטו ברדיו דבל קסט עם קצת רעש לבן ברקע…

    • ניימן הגיב:

      כיף שאת כותבת על מוזיקה. כמעט ושכחתי כמה את יותר מעורבת במוזיקה ממני. לי אף פעם לא היה אמן שליוויתי ככה.

      אלטרנטיב זה באמת לא מוגדר, אז ההגדרה שלי היא סובייקטיבית. לי אלטרנטיבי זה משהו שקורא תיגר על התרבות "ההמונית", משהו שה"רוב" מסתכל עליו בעין עקומה ומצקצק לעומתו, רק בגלל שהוא חדש. אז לי אלטרנטיבי זה מושג אחר מ"אזוטרי" או "נישתי".

      היו עשורים שהאלטרנטיבי הזה היה תנועות תרבותיות, כיום להרגשתי אלו תנועות אידיאולוגיות.

      • יעל הגיב:

        אני לא בטוחה שהרוב מצקצק עליו, נראה לי שהרוב בכלל לא מודע לקיומו. כל כרומוזום-ז'אן קונפליקט-פלונטר וכו' היה משהו שדי חלף מתחת לרדאר של רוב האוכלוסיה.
        חוץ מזה, לפי ההגדרה הזו אז התחביב שלי בשנים האחרונות הוא סופר אלטרנטיבי כי רוב האנשים סביבי חושבים שאני משוגעת לגמרי (או כמו שאומרת אימרה חביבה על המשחק "I Use Multi-Million Dollar Satellites To Find Tupperware In The Woods".

        אני כבר לא מעורבת במוזיקה. איכשהו התרחקתי מהנושא בשנים האחרונות לאט לאט.

        • ניימן הגיב:

          וואי, ממש לא. היו כתבות במבט נגד הפאנק\רוק, היו כאלה שהתמקדו בפורטיס. אמרו שתרבות נחותה, ברברית, משחית את הנוער וכל זה. פלונטר היה אלבום לא אלמוני בכלל. את כל זה אני אומר לפי התכבות שדיברתי עליהן בפוסט.

          את כל הדברים כאלה לא אומרים על התחביבים שלך או על שום דבר תרבותי כיום שאני יכול לחשוב עליו (לפחות לא משהו משמעותי). כיום את כל הביקורות האלה תופסות תנועות אידיאולוגיות, כמו הווק.

          • יעל הגיב:

            היו כתבות כאלו, אבל ממש מעט. רוב האנשים באותה תקופה, בטח מחוץ לתל אביב, לא הכירו את הסצנה או את פורטיס טרום "סיפורים מהקופסא". גם בקרב שכבת הגיל שלו.

  2. סלסלת פירות הגיב:

    מה עושים כשאוהבים מאוד את הפוסט, אבל עייפים מאוד ואין לכוח לכתוב תגובה ארוכה?
    מסכמים באמוג׳י:
    ❤️

  1. 15 באוגוסט 2024

    […] אלטרנטיבית בפוסט על פורטיס טענתי ש"האלטרנטיבה התרבותית", כמו שהייתה מוכרת […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting