יומיות 12.08.2024: הערות מהאתר ועל האתר

הטיסה שלי מתל אביב לוורשה הייתה הראשונה שיצאה אחרי כמה ימי ביטולים. שדה התעופה היה ריק, המטוס חצי מלא. עיקר העניין בטיסה היה זוג מבוגר שיש לידי וקנה לא פחות מתשעה בשמים מהעגלה של הדיילים. למה?

1. כמה הערות מהאתר ועל האתר שהתצטברו לאחרונה

מודעות עצמית
נדמה לי, ואולי אני מדמיין זאת, שסגנון הכתיבה האירוני מודע לעצמי של האתר נשמע מיושן כיום. אני חושב, אם כי יכול להיות שמה שאני רואה זה פרסומות, שכתיבה מודרנית הרבה יותר צעקנית וחפה מספקות.

להלן דוגמא מפוסט על כריך טבעוני בפייסבוק:

"וואי רגע, אני עדיין מנסה להסדיר את הנשימה מהדבר המטורף הזה שהתרחש עלי כאן…
… אמאל'ה! אחד הדברים הטעימים, אבל ממש! זה כריך של הצרחות! 😱

כולם כאן הולכים ביניהם מכות מי יותר נימוח, הלחמנייה הטרייה עד ענן, החצילים המטוגנים החמים, הגבינה המלוחה או הביצה שנשפכת אל כל עבר ועוטפת, אני אומר לכם, זו לגמרי ת-עלומה!

תענוגדול, כל-כך נהניתי כאן, מצב שחובה ללמד את הכריך הזה בלימודי לַבָּה!😋🫣

מה היה לנו פה? שלל סימני קריאה. סופרלטיבים שמתאימים לגילוי כלבים מדברים על כוכב נגה, וגם אז קצת מוגזמים, אבל בטח שלא לסנדוויץ'. אייקונים, צבעוניים וחיבור מילים (תענוגגדול), כי הכותבים כל כך נרעשים שהם שכחו ללחוץ על הרווח.

האם זאת פרסומת? לא יודע. באמת. האם זה נכתב ע"י בן אדם או chatGPT? עם מספיק מחקר אוכל לענות על השאלה בבטחון מסוים, אבל במבט ראשון, אני כבר לא בטוח בכלום.

ואגב, זה כיף! זה כיף לי לקרוא את הפוסט הזה! רק חסר שם קמצוץ מודעות עצמית שבואו, זה רק סנדוויץ, וכנראה אפילו לא הכי טוב שאכלת השנה. משהו שישבור את הפאתוס המוחלט הזה ויחבר אותו למציאות.

נדמה לי, בלי מחקר, שזאת דוגמא אחת שמייצגת את הכתיבה הטיפוסית כיום. מביקורות על ביצה טבעונית ועד הטורים של חיים לוינסון. החדשות הטובות שכבר לא נשאר לכותבים לאיפה לעלות את הטורים. הגענו לפיסגת היציאה מפרופורציות.

תרבות אלטרנטיבית
בפוסט על פורטיס טענתי ש"האלטרנטיבה התרבותית", כמו שהייתה מוכרת בימיו של פורטיס, כמעט ולא קיימת כיום. ואם כן קיימת, הביאוה לכאן, כי אני לא מוצא אותה.

מכל מיני תגובות שהגיעו די ברור שלא שזה לא היה ברור. בוא ננסה שוב.

יש תנועות שוליים ויש תנועות אלטרנטיביות — וזה לא אותו הדבר!  תנועות אלטרנטיביות קוראות תיגר על המיינסטרים החברתי, האדם הממוצע מזלזל או מזועזע מהן. פאנק או קעקועים היו פעם משהו כזה. תנועות שוליים, לעומת זאת, הן פשוט משהו שולי, קטן, שעושה, יחסית, קבוצה קטנה של אנשים, נגיד גיאוקאשינג, ליקוט או האקרספייסים.

בחלק מההיסטוריה התנועה האלטרנטיבית מקבלת ביטוי תרבותי. נגיד ילדי הפרחים, פאנק, משחקי מחשב, קעקוקעים, רוק כבד, קומיקס או מדע בדיוני. עצם קיום התחביב זאת קריאת תיגר נגד התרבות של רוב האנשים.

הנקודה שלי הייתה שבשנים הנוכחיות, התנועות האלטרנטיביות הן אידיאולוגיות ולא תנועות תרבותיות. אני מדבר על ווקיזם (woke), ה-alt right בארה"ב, או הפונדמנטליזם בישראל. זאת לא פעם ראשונה בהיסטוריה שזה קורה, תראו סוציאליזם\קומוניזם מול פשיזם ולאומנות מלפני מאה שנה.

יש המון תרבויות שוליים כיום. יותר מאי פעם כנראה. לכל תיכון וקבוצת אנשים יש את הסופרסטארים שלהם מאיזה אתר סטרימינג או מדיה חברתית. לכל תחביב קטן יש קהילות שעושות אותו בכל העולם. אבל הן לא מאתגרות את המיינסטרים, אלו סתם תחביבים עם קהל מעריצים קטן.

הרבה מהתנועות האלטרנטיביות של העבר הפכו למיינסטרים, או אפילו כבר לרטרו. היפ-הופ, קומיקס, מדב"פ, קעקועים (שיש כיום לכל הבניין המאד נורמטיבי בו אני גר), משחקי מחשב, אינטרנט, פאנק, רוק כבד ואחרים.

חלק מהתנועות האלטרנטיביות של העבר הפכו למיינסטרים. אל-הורות כבר לא גורמת להרמת גבה, סגנון החיים ה"עצלני" או ה"אנוכי" של המילניאלז הפך לשאיפה של האדם הממוצע כיום.

יש גם תנועות תרבות צעירות שמעולם לא היו אלטרנטיביות אגב. אני לא חושב שתנועת ההיפסטרים, שהייתי חלק ממנה, אי פעם קיבלה התייחסות של תרבות נחותה או מזעזעת. אותו הדבר נכון לדעתי כיום גם לתרבות של דור ה-Z או דור האלפא. מה הם כבר עושים? סטרימינג? טיקטוק? עם פינצטה אני צריך לדוג את הבדלי התרבות בינם לבין הדור שלי.

וורלדקון וחוסר נוחות מול חשש מאגרסיות
הן עוד פוסט יומיות בו אני מוצא את עצמי צריך להסביר דברים בדיעבד.

תזכורת: אני לא הולך לוורלדקון השנה בגלל חשש מהתגובות שם.

אבל יש פה ניואנס חשוב! אני לא חושש שבאמת אקבל תגובות אגרסיביות. אני אדם מאד חביב עם מודעות חברתית, וכמעט תמיד מצליח להתחמק מכל מלכודת חברתית שעלולה להתפתח לבעיה.

אני כן חושב שאמצא את עצמי כל הזמן שם מתחמק מכאלה דברים. מנסה להיות נחמד ומסתגל לאמר את המילים הנכונות כדי לנטרל מצבים בעייתיים. אני די בטוח שלא אוכל להיות אני או להרגיש בנוח. יכול להיות שזה לא מבוסס, יכול להיות שאוכל להיות עצמי וכולם יקבלו אותי באהבה. אבל אני מרגיש שקהילת וורלדקון הנוכחית הרוויחה את החשש שלי ביושר.

במילים אחרות, אני לא רוצה להיות באירוע בו צריך ללכת בו על קליפות ביצים.

תגובות
יותר מדי אנשים מגיבים לפוסטים בפייסבוק ולא באתר. כן כן, אתם, אני מסתכל עליכם! לכו תעמדו בפינה.

עכשיו, זה בסדר ולא אשמת אף אחד. כולם עושים את מה שנוח להם וזה כולה תגובה לפוסט. אבל אני תוהה למה? האם מערכת התגובות הנוכחית לא נוחה? איך לשפר אותה?

זה משהו שקשה לי לראות בעצמי; אני תמיד מחובר בתור "ניימן", אז כל התגובות שלי מופיעות אוטומטית בתור ניימן, ונוח לי להגיב פה באותה המידה שנוח להגיב בפייסבוק. תיקון, אפילו יותר נוח לי להגיב פה. אבל אני, כמובן, לא דוגמא.

גרפיטי ברעננה
לכל אלו ששאלו על תערוכת הגרפיטי עליה סיפרתי בפוסט הקודם, הנה הפרטים המלאים עליה כולל עוד מלא תמונות.

2. ליצירת המופת הזאת קוראים Mario Chill Vibes, יענו, מריו מתפנן, ויצר אותה Pixel Jeff, אמן פיקסלים מטאיוואן. תעקבו אחריו בטוויטר או אינסטגרם.

מריו משחק במחשב

3. שני שירים ישראליים "חדשים" (יחסית) שאני עף אליהם לאחרונה.

"הקיץ כל כך חם, נופלים טילים על רמת גן, תמיד אמרו לי שזאת עיר משעממת". איזו משפט פתיחה נהדר ל"אני רוצה להתחתן במלחמה" של  זיו (שם מלא שמור במערכת?). לא הכרתי אותה קודם, אבל הביצוע המרנין לנושא הקודר הזה תפס אותי.

"המוזיקה היא כל מה שנשאר" הוא שיר שהיה אמור להיכתב לפני חמישים שנה בתקופת פרה-פורטיס ומהפיכת הרוק הישראלי. זאת מחמאה! כשאומרים שכבר לא עושים מוזיקה כמו פעם מתכוונים לשיר כזה.

4. לחברת Teenage Engineering השוודית יש עדת מעריצים מושבעים, ואומרים שהמוצרים שלהם, בעיקר סינתיסייזרים, הם הדבר הכי מגניב, מוצלח ומשויף בתחום.

המוצר החדש שלהם, סינתיסייזר ימי הביניים, הוא מופת של רעיון, מימוש ושיווק. אם היו לי 1500 שקל מיותרים לשרוף הייתי קונה את זה.

5. יום א' בפאב בשוק האיכרים אולימפיה בוורשה. כבר שתיים בצהריים, השוק לקראת סגירה והפאב מתרוקן. פתאום אוקראיני שיכור מוציא חצוצרה ויוצא ככה:

קסם.

אני לא הבחנתי בו בעבר, אבל חבר שראה את הסרטון אמר לי שבזמן פעילות השוק הבחור עומד ברחוב בכניסה ומנגן בשביל כסף.

21 תגובות

  1. אייל הגיב:

    קליפ נהדר. לא רק המוסיקה גם התגובות של האנשים. הבחור שיושב לבד עם בירה ומהנהן ב-approval בהתחלה, והחיוך העדין של הבחורה ברקע, ואז הבחור שמפנה משהו מהאף. נפלא.

    • ניימן הגיב:

      מה שמצולם זה החלק ה"ריק" של הפאב, רוב האנשים ישבו בחדר אחר שלא רואים שם. הוא המשיך לנגן מוזיקה יותר צוענית ואנשים שיכורים נורא קמו ורקדו וזה היה מוזר ונפלא.

  2. D! מאז ולתמיד הגיב:

    פוסט מעולה.

    אני מגיב יותר בקלות בפייסבוש, כי לצערי יצאתי מהעולם של הבלוגים בעשור האחרון ואני לא מבלה בו מספיק כדי שהוא יהפוך אותי למעורב, אז יותר קל לי להגיב שם ולחכות שם לתגובה ממך, למשל…

    כל פעם שאני פה, אני מתגעגע לעולם הזה, בעיקר לכמה שהוא יותר איטי ופשוט – אבל ביננו, אני חושש שברובו זה מאבק ושהפסדתי בו.

    ואני אפילו כבר לא יודע בתור מי להגיב פה…

  3. מיס ת הגיב:

    הרבה זמן לא הגבתי (לא פה ולא שם) אז הנה אני מנסה. אבל רק שתדע, לאור תיעובך את פייסבוק, שלמרות שאני חתומה גם על עדכונים במייל, הפייסבוק היה הדרך להתעדכן באמת. כלומר לראות את הפוסט, ואז כמובן גם קל יותר להרבה אנשים להגיב באותו המקום. אה, ואין צורך להוסיף מייל וככה כמו שעכשיו הולך לקרות

    • ניימן הגיב:

      המייל פה אופציונלי, אני אדגיש את זה. האמת היא שגם אפשר להוריד את תיבת ה"אתר" בתגובות, כי זה לא רלוונטי ל-99.99% מהמגיבים.

      אני מבין שהפרטים לא נשמרים מתגובה לתגובה? אבדוק את זה.

  4. מידד הגיב:

    הרשומות שלך הן נווה מדבר בנוף השולט בגלל התוכן וגם בגלל הסגנון המודע שהוא לדעתי גם אישי מאוד ולכן גם מעניין יותר. מקווה שישאר כך

  5. יעל הגיב:

    אם נלך על ההפרדה הזו שעשית בין ההגדרות שלך לשוליים ולאלטרנטיב, אני חושבת שפורטיס היה יותר שוליים מאלטרנטיב. משיחות שהיו לי איתו וראיונות עבר שלו, הוא עשה את מה שהוא ידע לעשות, הוא חשב ש"פלונטר" יכול להיות הצלחה, הוא לא ניסה לקרוא תיגר, הוא פשוט היה מי שהוא, וזה היה בשוליים עד שזה עבר למרכז.

    ולגבי "אל-הורות כבר לא גורמת להרמת גבה" – אתה לא גר בישראל ולא אישה. יש פה רוב גדול שחושב שזה אי שפיות, ולגבי נשים הרבה אפילו לא שואלים למה אלא מיד כשאת עונה שאין ילדים אומרים "נתפלל עלייך" או "זה יבוא, נשמה"…

    • ניימן הגיב:

      עזבי פורטיס, לא באתי לעשות אמירה עליו. פאנק ורוק היה אלטרנטיבי, כי התוכנית על פאנק בחדשות נפתחה בזעזוע והעלבות. אלא סגנונות שליטרלי באו לקרוא תיגר על מוסכמות המיינסטרים.

      חשבתי על זה האמת היא כשכתבתי על "אל הורות" ואני מסכים איתך. ההרגשות שלי הן מברלין או אפילו פולין למרבה הפלא. ישראל זה אחרת, לגמרי.

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    כל כך קלעת עם נושא ההגזמות בכתיבה.
    אני רק חושש שעדיין לא "הגענו לפיסגת היציאה מפרופורציות"…

  7. ענבל הגיב:

    אני אוהבת לקרוא את הכתיבה שלך,
    לגבי סגנון הכתיבה העכשיוי תמיד הייתה לי הרגשה שמדובר באנשים צעירים שעוד לא קיבלו פרופרוציות ולכן גם הכתיבה היא כזו, ולא רק הכתיבה. אני שומעת את האחיינית שלי בת ה12 מדברת בהודעות קוליות בווצאפ והניסוח עם היותר מידי סימני קריאה זה ממאפייני הדור. תוסיף פנאטיות מסויימת לנושא השיחה וכבר אתה מקבל הרבה יותר מידי סופרלטיבים וסימני קריאה.

    אין לי פייסבוק – תמיד מגיבה כאן😇

    אני מבינה אותך לגבי וורלדקון נשמע מעייף. תבוא לאייקון בסוכות במקום. נפגש בשש אחרי המלחמה.

    • ברוך הגיב:

      חד משמעית הסגנון כתיבה שתיארת הוא סגנון מתאמץ וגורם להקיא.
      אולי נהנית, אני לא.

      אין שום דבר אדג'י בלכתוב "מצב" באופן עלק-מודע-לעצמו במקום לכתוב "יש מצב", ולקנח במשחק מילים רע.
      זה נשמע משהו שיכתוב בן 15 שפעם ראשונה כותב משהו.

      זה גם לא הסגנון של לוינסון, שהוא אמנם סגנון נטול ספקות, אבל הוא לא צורח לשמיים. כשהוא כן, הוא מאוד מודע לעצמו.

      האם הסגנון כתיבה שלך התיישן?
      המדיום הוא גם המסר.
      אי אפשר לכתוב בבלוג כמו שכותבים בפייסבוק, ובטיקטוק אי אפשר בכלל לכתוב.
      בסופו של דבר, אנשים באים לצרוך משהו שהם אוהבים ומכירים,
      אם אני קורא ספר, אני מחפש חווייה של קריאת ספר, שלעולם לא יתן לי חווייה של סרט, ולהיפך.
      אנחנו מזדקנים, אבל כל מי שמתבגר אל טיקטוק, יבין שבמוקדם או במאוחר כדי ללמוד, צריך לדעת לקרוא.

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        בטעות הגבתי לשרשור הלא נכון, אז אם כבר – הסגנון האינפנטילי מאפיין את השיח היום.
        זה ממש לא אומר שלכולם יש כוח אליו, ודווקא סביר שבנות ה12 של היום ימאסו ממנו מהר יותר

    • ניימן הגיב:

      הלוואי לאייקון בסוכות, אבל השנה מכל השנים זה נשמע לא אפשרי במיוחד. אולי השנה הבאה, אם תחזור הנורמאליות.

      אפילו לא ידעתי שאין לך פייסבוק! סחטיין על זה. אני מחזיק חשבון בשביל האתר ובשביל לתחזק צ'אטים עם אנשים.

  1. 23 באוגוסט 2024

    […] הפוסט הקודם דיבר על תגובות לבלוג ואכן הייתה בו כמות שיא של 19 תגובות. כהנמן היה חוגג […]

  2. 3 בספטמבר 2024

    […] סיפרתי על ה-Medival Sample של חברת Teenage Engineers בפוסט קודם אבל עכשיו נתקלתי בסקירה שלו והדבר הזה מלהיב אותי ברמות […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting