יומיות 15.10.2024: קונסולות משחקים ניידות

האתר מאוחסן ב-15 שנה האחרונות ב-Site5. הוא חולק שרת אימיילים עם משתמשים אחרים, וחלקם עושים דברים לא יפים. כתוצאה מכך האימיילים של האתר נחסמים במקומות רבים, והודעות על פוסטים חדשים לא מגיעות למנויים.

איך פותרים את זה? מעבירים את האתר לשרת אחר. אבל זה פרוייקט של כמה ימים ואין לי כרגע זמן עבורו.

יש למישהו מהקוראים שרת אימייל שהבלוג יכול להשתמש בו? אם כן, תצרו קשר. אם לא? נמתין.

1. כבר יש ג'ונגל תבלינים במרפסת, ה-air fryer בדרכו הבייתה ובדיוק התחלתי לתכנן טיול ליפן. הגיע הזמן לשלב הבא במשבר אמצע החיים המילינאלי שלי: קונסולת משחקים ניידת (handheld).

קומיקס על משבר אמצע החיים של מילניאלז
[מקור]

אני לא גיימר קלאסי אפשר לכתוב ספר על תהליך ההתבגרות שלי דרך השאלה "משחקי מחשב ואני" לאורך חיי. אז מה ההעדפות שלי כיום? רטרו? מיינסטרים? אינדי? homebrew? ואללה אין לי מושג. כחלק מתהליך חיפוש עצמי בודהיסטי, אולטרה-גיק סטייל, יצאתי למסע מחקר למצוא את התשובה.

אתן איתי? חולקות את ההתלהבות? מה לא?! הנה סרטון מצחיק להפליא על 16 משחקי מחשב מומלצים לקונסולות ניידות להלהיב אתכן.

בניגוד לשוק הקונסולות הקלאסיות, שם יש בדיוק שתי אופציות, פלייסטיישן 5 או נינטנדו סוויץ' (תנחומי לבעלי אקס בוקס, הלוואי והייתי יכול לאמר לכם שתקבלו את הכסף בחזרה) – בשוק הקונסלות הניידות יש, בהערכה גסה, בין 2 ל-3 מליון סוגי מכשירים לבחור מהם.

השם המלא של התחום בלעז הוא "SBC Gaming & Retro Handhelds", כשהרטרו בא להדגיש שזה מיועד לבעלי משבר אמצע החיים, וה-SBC, הממ, עזבו את זה, מונח טכני שרוצה לאמר שהמכשירים פשוטים. למי שממש רוצה לצלול לתחום מומלץ ערוץ SBCGaming ברדדיט. כל השאר, תשארו איתנו!

אני עוד לא יודע מה אקנה. משאיר ראש פתוח. בוא נצלול למכשירים ששבו את ליבי בקטגוריות השונות.

הנורא זולים
הקטגוריה עם הכי הרבה מכשירים וגם עם הכי הרבה, סליחה על הצרפתית שלי, חרא. רוב מה שמתחת לשישים דולר נחשב קנייה רעה, אבל בתחום שבין 60 ל-100 דולר (ואולי כמה סנטים יותר) יש דברים מדהימים.אני מתעלם מכל מה שנראה כמו גיימבוי, וזה כבר חותך בערך שליש מהקטגוריה.

הלב שלי נוטה לקטגוריה הזאת או לבאה. למה? כי רוב משחקי הדו-מימד הישנים רצים על מכשירים זולים פצצה, ואלו מכשירים עם קהילה גדולה שמפתחת תוכנות ושיפורים עבורם. הדבר הראשון שעושים אחרי הקנייה זה למחוק את התוכנה שהגיעה עם המכשיר ולהתקין משהו של הקהילה. מת על זה.

אבל יש דילמה! מחד, בא לי מכשיר שיכול להריץ Pico-8, קונסולת "פנטזייה" מודרנית שפותחה להיראות כאילו שהיא קונסולה ישנה. המכשיר שתומך בה הוא ה-powkiddy RGB30. המחיר? בערך 300 שקל. אממה, הסיבה שהוא מריץ Pico-8 טוב זה בגלל שיש לו מסך מרובע ביחס 1:1, וזה מושלם ל-Pico-8. רק שעם שאר הקונסולות, שהמשחקים שלהם מותאמים יותר למסך מלבני, זה נראה מוזר.

האופציה השנייה היא משפחת המכשירים RG35XX שביד רמה שולטת בקטגוריה כיום. היא יחסית חדשה ויש "כולה" חמישה כאלה, אבל הם עושים רעש של מאה. היתרון? כל מה שיצא במאה ה-20 או אפילו תחילת המאה ה-21 רץ עליה פצצה, וזה אומר עשרות אלפי משחקים כולל כמה מהטובים ביותר בהיסטוריה. אבל רק Pico-8 רץ עליה קצת פחות טוב וזה קצת מבאס. המחיר? באיזור ה-230 ש"ח.

הזולים
קונסולת משחקים ניידת

כל מה שיותר יקר מהקטגוריה הזאת הוא בעצם טלפון נייד במסווה ויכול להריץ דברים מודרניים. אז למשחקי רטרו פרופר זאת הקטגוריה הכי מתאימה.

כצפוי, יש פה לא מעט מכשירים וכמעט כולם מריצים את כל המשחקים עד Playstation 2 כולל. לאדם כמוני שעוד תקוע מבחינת משחקים ב-1998, יהיה מספיק תוכן גם בעשור השני לתוך הפנסיה.

בסופו של דבר הלכתי עם בחירה קצת אמוציונלית, פשוט כי המכשיר עצמו נראה לי מהמם. ה-Retroid Pocket 4 Pro שיצא בתחילת השנה הוא הדגם האחרון בסדרה שלו ונראה מוש-לם. המחיר? באיזור ה-1000 שקל. כמו ארוחה במסעדה החדשה של מושיק רוט אחרי אלכוהול וטיפ.

סמארטפונים בהסוואה של קונסולה ניידת
ב-1500 שקל צפונה מתחילים לקבל מכשירים שהם סוג של סמארטפון שמישהו שם בתוך שלט משחקי מחשב. מצד שני, אין שם מצלמה וכל שאר הדברים שיש בסמארטפון, ולכן המחיר זול יותר.

בלי התלבטות, המכשיר הנבחר בקטגוריה הזאת הוא Ayn Odin 2, שמרגע שיצא שנה שעברה די קבע סטנדרט חדש בשוק הקונסולות הניידות. מה מיוחד בו? ובכן, המעבד! יש לו snapdragon 8 gen 2 שזה אחלה של מעבד, אפילו לסמארטפון איכותי, וזה גורם לכל מה שרץ שם לעבוד כמו בובל'ה.

על ה-Ayn Odin 2 אפשר לשחק בכל מה שיש בנינטנדו Switch (בעזרת אמיולטור כמו Sudachi) או משחקי אנדרואיד, ויש כאלה טריליון. מבחינת קונסולות הוא עדיין נתקל בתקרה של Playstation 2, וזאת הסיבה העיקרית שאני לא חושב שההבדל במחיר שווה את ההבדל באיכות.

לפטופים שאפשר להחזיק ביד
אפשר לחלק את היסטוריית הקונסולות הניידות עד ה-Steam Deck ומאז ה-Steam Deck. הוא יצא ב-2022 והפך לגמרי את התחום. הביא משחקי PC מודרניים לכף ידכם. הרבה גיימרים רציניים מספרים שזאת כיום הקונסולה האהובה עליהם. הוא עולה בסביבות ה-3000 שקל, תלוי באיזה מודל בדיוק אתם קונים. הוא גם מבוסס לינוקס, ועל פניו נראה שאם אני הולך על הקטגוריה הזאת, הוא אמור להיות הבחירה המובנית מאליו.

חשוב לציין, למי שלא בקיא במשחקים, ש-Steam היא חנות משחקי המחשב המובילה בעולם כיום, כשהמקום השני כל כך רחוק מאחוריה שלמי איכפת. זה הספוטיפיי של משחקי מחשב. הם נראים כמו חברה עם תרבות ופילוסופיה נהדרת, ופשוט גורמים קנאה לאדם כמוני שמת, מת, להקים ארגון בסטייל כזה. לא כל מה שבחנות Steam רץ על Steam Deck, אבל בואו נגיד שהמבחר עצום. כמובן שאפשר להריץ על זה גם את כל הדברים שהוזכרו קודם.

לשניה עוד שקלתי להזכיר גם את ה- Lenovo Legion Go בקטגוריה הזאת. הוא גם מכשיר מריץ לינוקס וגם יש לו ביקורות טובות. וגם המחיר יותר זול. אבל האמת היא שחבל לנסות להתחרות עם ה-Steam Deck.

כל שאר המכשירים בקטגוריה מריצים וינדוז מה שאומר שלא איכפת לי מהם.

לסיכום: מה אקנה? טרם יודע! כנראה משהו מאחת משתי הקטגוריות הראשונות. אני נוטה דווקא למכשירים הזולים, פשוט כי מי יודע כמה באמת אשחקבסופו של דבר? אם זה תופס ומתחיל לשעמם לי אפשר לטפס הלאה בקטגוריות ולקנות משהו נוסף. ואם לא? אז טוב שלא השקענו הרבה.

2. התוודעתי לאמן היפני Nonohara בעקבות ספר האיורים המרהיב שלו (שלה? שלהם!) על בניינים, ומאז אני פאן בוי. התמונה למטה היא גירסא של Nonohara לבית מסדרת פיות הירקות של אמן יפני אחר, Ponkichi. איזה עיצוב! איזה תחכום! איזו מקוריות!  מ-ה-מם.

בית עץ דמיוני

3. מֵעֵבֶר הוא… בעצם, אתם יודעים מה? אני אתן להם לספר על עצמם:

"מֵעֵבֶר הוא אינדקס של אתרים עצמאיים ישראליים בהשראת ה-SmallWeb. מֵעֵבֶר נולד מהצורך להתחבר חזרה לקהילה המקומית שלנו דרך רשת האינטרנט, לעזור לנו לגלות את האינטרנט הישראלי הקיים מעבר לאתרים הגדולים, לחבר אנשים אחד לשני דרך נושאים משותפים, ולחגוג יצירה ישראלית עצמאית."

מה שתמצאו שם כרגע זאת רשימה של אתרי אינדי ישראליים, כולל זה שלי. ועוד כמה שאת חלקם לא הכרתי (ועכשיו אני מוסיף אותם לגנזך הרשת). אני מת על היוזמה, ומת על כל דבר שיעזור לאינטרנט העברית מחוץ לפלטפורמות הגדולות לגדול.

4. כתבה בוואינט על קומיקס תנ"כי, ספר יונה, גרסת הקומיקס. מספרים שם על "גרסת הקומיקס החדשה של ספר יונה, שרואה אור בהוצאת "קורן" לקראת יום הכיפורים".

5. לו הייתי באייקון בסוכות הקרוב, הייתי הולך בלי לחשוב פעמיים להרצאה של רז גרינברג על 1984: השנה שניבאה את עתיד הגיימינג.

6. זאת תקופת החגים, וכמו כל שנה, יש מיעוט מבקרים בבלוג כי כולם, כולל החילונים, עסוקים בדברים אחרים. אבל כשתחזרו יהיה לכם יותר מדי פוסטים להשלים! אז כדי למנוע זאת אני מדגיש שוב את היומיות הקודמות, על כנס הקריפטואנרכיזם המטורלל שהייתי בו בפראג. הוא אולי קצת ארוך וטיפה טכני, אבל משעמם הוא בטח לא.

16 תגובות

  1. D! מאז ולתמיד הגיב:

    נשמע מעניין, האמת.

    אבל בעצם, איך זה עובד? קונים קונסולוה ואז קונים משחקים ומתיקינים עליה? מורידים קבצים פרוצים ושמים?

    מה זה אומר בימינו להחזיק "גייםבוי"

    • ניימן הגיב:

      חלק מהן מגיע עם מלאי עצום של משחקים מותקן. אני לא בטוח לגבי החוקיות של זה, אבל זה מאד פומבי אז אולי יש להם הסכמים עם החברות לגבי משחקים ישנים.

      לגבי כל השאר, או דברים כמו pico-8 – אז כן, מתקינים דברים על הזכרון שלהם.

  2. מרק ק. הגיב:

    1. בטוח שהגדרות ה DNS שלך מתאימות? שווה לבדוק עם התמיכה אם עדיין לא בדקת.

    2. תבדוק שירותי SMTP, יש כאלו שדי חינמיים. בגדול שליחת אימייל כבר מזמן לא חינמית אם אתה רוצה להיות בטוח בסבירות גדולה שהוא יגיע ליעדו.

    • ניימן הגיב:

      1. בדקתי.

      2. כן, אני יודע. אני מניח שמשרת אימייל שלי זה אמור יותר לעבוד. אולי אני משלה את עצמי. אבל אני פה בשביל הכיף והפילוסופיה של self-hosted, אז רוצה לנסות:-)

      • מרק ק. הגיב:

        לא בטוח שטיפול בספאם שיגיע לשרת אימייל שלך יהיה כיף ואם תלך רק על שרת SMTP עדיין תצטרך לאבטח אותו כדי שלא ישמש אחרים לשליחת ספאם. למרבה הצער אני מניח שזה מה שמעסיק לא מעט את החברות שעוסקות בתחום.גם במקרה שהכל עובד עם שרת משלך אין לך reputation והשאלה האם גימייל יחליט שאתה ספאמר על בסיס זה שאחד שקיבל אימייל סימן אותו כספאם.

        • ניימן הגיב:

          למה לאבטח? זה יהיה שרת SMTP שלי. רק אני (וחברים) אשתמש בו. זה לא מאד קשה.

          יחליטו שאין לי reputation ולא תהיה דרך לפתור את זה, אז יהיה לי סיפור נוסף לספר בהרצאות שלי על ריכוזיות הרשת:-D זה בלוג בשביל הכיף, כן? אם יש מקום לעמוד על העקרונות שלי נגד השתלטת של חברות ענק על הרשת – זה המקום.

          עניין האנטי-ספאם זה בעיה. אבל בעיה מעניינת! מניח שאחצה את הגשר הזה אם אי פעם אגיע אליו.

          אני אדם מאד אופטימי בדברים כאלה:-)

  3. ב הגיב:

    שקלתי לרגע גם לקנות משהו, בסוף הורדתי כמה אמולטורים למקבוק + ג'ויסטיק קומפקטי וזהו.

  4. יעל הגיב:

    אם תרצה המלצות על יפן, תגיד (אם כי הייתי במעט מקומות, בכל אחד הרבה זמן שזה הסגנון החביב עליי). הייתי נוסעת לשם עכשיו שוב ולו רק בגלל האוכל!

  5. גיל הגיב:

    קניתי לאחרונה קונסולה ניידת בעצמי (היחידה שלי חוץ מהדיאס לייט הישן) – הRG40XX של Anbernic בבערך 60$ מעלי אקספרס. אני חושב שהיא ממש שווה ביחס למחיר שלה. יש לה מסך 4:3 בגודל 4 אינץ', כפתורים דיי טובים, והיא באה עם שלל משחקים (וגם אאלט יכולה להריץ משחקי פיקו8). אפשר אפילו לשחק עליה משחקי דרימקאסט. החיסרון היחידי שלה לדעתי הוא שהיא יכולה להתחמם קצת וזה לא הכי נעים ביד ימין. חוץ מזה, יכול להמליץ.
    באתר retrododo יש ביקורות על כל מני קונסולות ניידות כאלה.

    לגבי שרת אימייל, אפשר לקנות אחד בדולר אחד לחודש מpostale, לפחות עד שיהיה לך זמן להתעסק ב self hosting 🙂

    • ניימן הגיב:

      לדולר לחודש קשה לאמר לא. אבדוק!

      • גיל הגיב:

        אה, במחשבה שניה אני חושב שלא הבנתי בדיוק מה חיפשת והצעתי לך שירות תיבת דואר במקום שירות שליחת מיילים. postale כנראה לא מתאים לשליחת מיילים לצערי. חיפוש מהיר מציע את mailerlite כאופציה אפשרית, אבל יכול להיות שבאמת self hosting is the way to go בשביל לחסוך את הכסף.

        • ניימן הגיב:

          אני רואה שיש שם free tier של עד 1000 מנויים, ולאתר יש כיום בערך 100 אז מבחינה הזאת זה דווקא בסדר. לפחות עד self-hosting. אני צריך לבדוק אחרי זה אם הם נותנים לי SMTP וכו' להשתמש בו עם הדומיין שלי, כי אני רוצה להמשיך לעבוד עם התוכנה שלי על המחשב ולא עם ממשק וובי.

          תודה רבה!

  6. גלעד הגיב:

    לא רק ש-Lenovo Legion Go מריץ חלונות 11 ולא לינוקס, הוא גם עולה יותר מ-Steam Deck OLED…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting