יומיות 19.11.2024: מועדון הרצח של יום חמישי

נובמבר האפרורי בפולין בשילוב המצב המבאס של מדינת ישראל הביאו אותי אל סף משבר כתיבה. כן התעניינתי בדברים, אבל שום דבר לא ריגש לכתוב עליו.

לדוגמא:
❤️‍🔥 איך עובדת Bluesky? רשת חברתית מבוזרת והוגנת, לכאורה, שתופסת תאוצה. בחור מההאקרספייס שהמטרה שלו בחיים היא להרוס את טוויטר גרר אותי לנושא. רק שכל פוסט שאכתוב עליו יהיה או טכני מדי או דומה מדי לפוסטים  על מסטודון.

❤️‍🔥 הידעתם? אפשר לחתום דיגיטלית על מסמכים עם תעודות הזהות האירופאיות החדשות (וגם דרכונים של מלא ארצות אחרות). יחד עם חבר, שקנה קורא NFC מקצועי בשביל זה, עבדנו יומיים על לייצר חתימות "מוצפנות". מעניין? נורא, אותי. אבל לשאר האנשים זה נישתי וטכני מדי, לא?

❤️‍🔥 מכל מיני סיבות פתאום התעניינתי בריצוף הכובע של אינשטיין. זה ריצוף לא-מחזורי של המישור עם צורה אחת בלבד שהתגלה שנה שעברה. אם זה לא אומר לכם כלום אז הכתבה המצוינת של מכון דוידסון מספרת עליו נהדר. אם אתם רוצים יותר להתעמק, הפוסט של aperiodical מראה כתיבה איכותית מתמטית להמונים מהי. באמת, מה נותר לי להוסיף?

מה עושים במצב הזה? כותבים על מה שהלהיב אתכם.

1. מה שהלהיב אותי בשבועיים האחרונים? סדרת מועדון הרצח של יום חמישי של ריצ'רד אוסמן.

קראתי את כל ארבעת ספרי הסדרה תוך השבוע. השני מביניהם ספר מעולה, השלישי ספר בלשי מושלם בתת ז'אנר ה-Cozy mystery, "ספרות בלשית נינוחה". הלילה כבר אתחיל לקרוא ספר אחד של אוסמן שהוא לא חלק מהסדרה הזאת, We Solve Murders. כי כשמתלהבים יוצאים מפרופורציות ואין לי שום כוונה להתנצל על זה.

ריצ'ארד אוסמן הוא אושיית שעשועונים ופאנלי קומדיה בריטית. לכן, כשהכריז ב-2019, קצת לפני יומולדת 50 שלו, שכתב ספר בלשי הוא קיבל באז אדיר עוד לפני שהספר פורסם. האם יש מקבילה ישראלית לזה? לא יודע, אנחנו תרבות אחרת. אבל אולי אם אדיר מילר יתן הכרזה דומה. אולי.

הוצאות ספרים התחרו במכירה פומבית על הזכות להוציא את הספר – נשבע לכם, בריטניה היא יקום מקביל – ובסוף הוצאת פינגויין שילמה סכום של שבע ספרות על שני הספרים הראשונים.

מועדון הרצח של יום חמישי  מתרחש בבית אבות יוקרתי במחוז קנט בדרום-מזרח אנגליה. גיבוריו הם ארבעה פנסיונרים שלהנאתם מתכנסים כל יום חמישי בשביל לפתור מקרי רצח לא מפוענחים.

במעריב כינו זאת חסמב"ה – גיל הזהב (אפשר גם לאמר שסדרת הטלוויזיה המצויינת, חסמב"ה דור 3, כבר הייתה חסמב"ה – גיל הזהב). אני מעדיף את התיאור, "סוסים איטיים – גיל הזהב". רפרנס לסדרת Slow Horses הבריטית על מרגלים של MI5. ולו בגלל שמנהיגת הפנסיונרים, אליזבת', היא מרגלת בריטית אגדית שמאד מזכירה את לאמב מסוסים איטיים. אבל אולי התיאור "רק רוצחים בבניין – גירסת בית אבות כפרי בריטית" יהיה מדויק יותר?

טוב, אני מקווה שהבנתם לאיפה אתם נכנסים. קומדיה בלשית בריטית נינוחה שבמרכזה פנסיונרים נמרצים. הנה שורה אחת על כל ספר.

📘 ספר 1: מועדון הרצח של יום חמישי. אולי הספר הכי חלש בסדרה, כנראה בגלל שעוד לא מרגישים בו נוח עם הגיבורים.
📘 ספר 2: האיש שמת פעמיים. הספר בו ממש התאהבתי בסדרה. עלילה בלשית מהודקת מהמשפט הראשון ועד האחרון – ליטרלי. דמויות הפנסיונרים קיבלו צורה מהודקת, ופתאום הם מרגישים כמו הסבא-סבתא השניים שלכם, רק עם אקדח.
📘 ספר 3: הכדור שפספס. ספר מושלם לז'אנר שלו. רק שצריך לזכור שקומדיה בלשית נינוחה הוא ז'אנר קליל, אז אל תצפו לעומק של אנה קרנינה. יש שם דמויות חדשות, עלילה נהדרת, טוויסטים, שיאים. עפתי עליו.
📘 ספר 4: השטן האחרון למות. ספר חביב אך פחות טוב מהקודמים. האם מרגישים פה עייפות החומר? או אולי זה בגלל שקראתי את כולם בסמיכות גדולה מדי?

אגב, גם העונות הרביעיות של סוסים איטיים ושל רק רוצחים בבניין הרגישו לי לאות משהו. אז אולי זה עניין של דינמיקה של סדרות כאלו.

העובדה שהגיבורים של אוסמן הם פנסיונרים היא לא סתם גימיק, אלא מנוצלת לצרכי עלילה. סבים וסבתות חמודים מקבלים מידע יותר בקלות, כי מי חושד בהם? הרעים נמסים לידם, כי הם מזכירים להם את הסבתות שלהם. הם יכולים לשבור את החוק בצורה שאתם או אני נעצר בגללה, אבל שוטרים חושביים פעמיים לפני שהם עוצרים אדם בן 80 על איזו שטות.

אוסמן מנצל את זה כדי להטיף על מה חשוב בחיים. מה שחשוב זה חברים טובים לשתות איתם תה, לחלוק איתם עוגה, לשחק סנוקר או לשבת על בירה. מה שחשוב זה זמן לעשות את מה שאתם אוהבים. מירוץ העכברים של המבוגרים? לשנות את העולם? זה הכל שטויות.

אני מאד נהנה מההטפה הזאת כי הגעתי לסיטואציה בה היא מתאימה לי. אני כבר לא צעיר (אבל גם עוד לא זקן). עברתי כמה ארצות, אז חוויותי חברויות חזקות חדשות בגיל מבוגר, אבל גם בדידות פה ושם. מה שאני מחפש כיום זה שקט, וחברים לשבת איתם ולהתווכח בלהט על הנושאים השוליים שמעניינים אותי. בזמן הליכה עם קפה, או בערב עם בירה בפאב.

אוסמן גם מטיף בנושאים שפחות נוח לי איתם. המתת חסד למשל. אבל אני חי עם זה, כי הכל נעשה מנקודת מבט מאד אוהבת אדם. רצון לחסוך סבל. כל רע בספר מקבל את הסיכוי לההיפך לטוב, וברגע שהוא מכיר בטעויותיו, הכל נסלח לו. יש בזה, אגב, שבריר של הפילוסופיה המערבית לצדק. אנחנו מאפשרים לאנשים להשתנות. לאסירים להשתקם. אנשים הם תהליך, לא אובייקט, זה שמישהו היה רע אתמול, לא אומר שהוא רע גם מחר.

נו, מה יוצא הספר הבא??

2. גדלתי עם תרנגולות ויש לי חיבה ביזארית לעופות, כך שיצירת סוגי תרנוגולות בפיקסלארט ישר התיישבה לי על הלב. זה של אמן בשם Neoriceisgood, ויש לו גם קומיקס בסגנון הזה.

אמנות פיקסלים של סוגי תרנגולות

3. בפסטיבל סאונדטראק 2024 בסינמטק בסטמבר השנה, הוקרן הסרט שווארמה ביץ' של טיפקס ואורי פינק.  האמת היא שהסרט, אפשר לראות אותו ביוטיוב, הוא וידאו קליפ אחד ארוך לאלבום באותו השם של טיפקס. פינק יצר סיפור קומיקס לכל שיר באלבום, ואת סיפורי הקומיקס האלו הנפישו לפינק.

אני מת על טיפקס וחושב שאורי פינק הוא אוצר לאומי (כתבתי את זה כבר כמה פעמים פה ואמשיך לכתוב עד שיעניקו לו תואר אבירות ישראלי!). אז אשכרה ישבתי וצפיתי בקליפ הארוך הזה ביוטיוב. האם נהניתי? כן. זאת יצירה מאד אורי פינקית ומאד טיפקסית. אבל עם זאת אף אחד מהשירים לא מרגיש כמו קלאסיקה חדשה של טיפקס. הם יותר ריפרור לדברים שהם עשו פעם. ועד כמה שנהניתי מהאלבום, יותר נהניתי מהראיון של קובי מיידן עם קובי אוז ואורי פינק.

4. אחרי שפירסם המלצות ספרי טכנולוגיה ב-2012 וב-2019, יובל דרור חוזר עם חלק ג' של המלצות ספרים למתעניינים בטכנולוגיה. ותקשיבו, כל המלצה מלמילאן.

5. לא, מבצע עגולשון הוא לא ההמשך למבצע סבתא.

ציוץ על עגולשון, סוג של צפרדע

6. פינת הטוב בלב היא הסיפור המקסים על איך אדם גרמני התלונן למפתחי המשחק סייברפאנק שהם לא השתמשו בתקן הלא נכון בפתחי הביוב במשחק שלהם.

צילום מסך ממסטודון של תלונה על גודל פתחי ביוב במשחק cyberpunk 2077

7. הוכרזו המנצחים לפרס ספר השנה של באנרס אנד נובלס. המנצח הגדול הוא ג'יימס של Percival Everett. אהוב הקהל עם ציון מדהים של 4.52 בגודרידס עם מעל 100 אלף דירוגים. זה סיפור מחדש של הרפתקאות האקלברי פין מסופרות מנקודת מבטו של של העבד ג'ים.

14 תגובות

  1. יעל הגיב:

    גם אצלי המצב תורם לחוסר מוטיבציה, קשב או אנרגיה, אז ספרי בלשים קלילים לשעת לילה עוזרים לשינה הגרועה שלי. התחלתי את סדרת "החופרת" של יונתן שגיב שהמליצו עליה בתגובות לפוסט פה בזמן האחרון, והסדרה של בית האבות נשמעת כמו הסדרה הבאה שאנסה. תודה!

    אני זוכרת כמה התרגשתי כשראיתי את הידיעה על מציאת העגולשון ב-2011. זה היה מדהים בעיניי. אח, איפה הימים עם חדשות כאלו?

    יכלו להשקיע ולעשות מכסי ביוב יפנים, שאין כמוהם בעולם (מדהים לראות כמה צילומי מכסי ביוב יש לי מהטיול ההוא).

    • ניימן הגיב:

      החופרת לגמרי נמצא ברשימה שלי. בסוף אתייאש ואתחיל לקרוא דיגיטלי בעברית עם איזו אפקליציה כי אין ברירה.

      • יעל הגיב:

        כבר הספקתי לקרוא תוך שבוע את שני הספרים הראשונים (והיחידים שיצאו בעברית) של מועדון הרצח של יום חמישי. כיף וקליל. ומסתבר שאחותי במקביל לקחה גם היא את הראשון מהספרייה…
        גם גיליתי שמצלמים סרט נטפליקס של הספר הראשון. הלן מירן כאליזבת, ופירס ברוסנן בתור רון (לא דמיינתי אותו כך), ובן קינגסלי יהיה איברהים.

  2. ההוא הגיב:

    דווקא חיבבתי יותר את הספר הראשון של "מועדון הרצח של יום חמישי" כי הוא השתמש יותר טוב בגיל של הגיבורים שלו. השני הרגיש לי יותר גנרי ומתאמץ (בין השאר גם מתאמץ להזכיר לנו שהדמויות שלו זקנות), גם אם על הנייר העלילה שלו היתה טובה יותר.
    לחלוטין יותר "רק רציחות בבניין" מ"סוסים איטיים", בעיקר בגלל הוייב הכללי והנחמדות שאין לסוסים איטיים.
    העונה הרביעית של סוסים איטיים באמת היתה מבאסת, במיוחד גם כשהספר ממש סבבה ובעיבוד שלו נעשו כמה החלטות תמוהות. לא פעם ראשונה שיש סטיות מהספרים – העונה השנייה שינתה חלקים ענקיים ויצאה מושלמת, אבל זו כן הפעם ראשונה שהשינויים ממש פוגמים בסיפור.

    • ניימן הגיב:

      אני יכול להבין את הראשון > השני, אבל השלישי אם קראת אותו הוא ליגה אחרת לדעתי.

      שווה לקרוא את הספרים של סוסים איטיים אחרי שרואים את הסדרה?

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

        כן.
        את כולם, כולל אלה שמשיקים. הם נהדרים

      • ההוא הגיב:

        כן, בזמן שהעלילה הכללית היא לרוב אותו הדבר או דומה, הספרים מצליחים לתת יותר עומק ופרטים (כי הם, ובכן, ספרים ולא סדרה של שש שעות)

  3. דביר הגיב:

    אוהב מאוד את סדרת מועדון הרצח של יום חמישי, איזה כיף זה סדרה של ארבעה ספרי feel good ששומרת על הרמה לאורך כל הסדרה.
    בדיוק סיימתי את החדש של אוסמן, גם הוא כתוב היטב, אבל היו חסרות לי בו הדמויות האהובות והמוכרות של מועדון הרצח, ולא ממש התחברתי לאף אחת מהדמויות בספר הזה.

    אני אהבתי מאוד את הספר הראשון כי אני נהנה מהשלב של בניית העולם והיכרות עם הדמויות, אבל יכול להסכים שהעלילה הבלשית בו אולי פחות טובה. הסיבה העיקרית מבחינתי שהספרים הבאים משתפרים קצת היא שבוגדן הופך מדמות שולית לחלק מהחבורה :). מעניין לשמוע מה אתה חשבת על בוגדן, האם הוא ייצוג אמין של מהגר פולני?
    לדעתי אליזבת' לא מזכירה כלל את לאמב, היא בכלל לא אלכוהוליסטית ממורמרת ונרגנת. כשאני האזנתי לספרים היא הזכירה לי יותר את קרוליין מkilling eve, כבר בשני הספרים הראשונים התחלתי לדמיין אותה כמו הדמות של פיונה שואו בקילינג איב, ואז בספרים השלישי והרביעי פיונה שואו נהיית המקריאה של הספרים אז כבר לא היה לי סיכוי לדמיין אותה אחרת. מעניין איך אגיב כאראה את הלן מירן משחקת אותה בעיבוד של נטפליקס?

    *אזהרת ספוילר לספר הרביעי*
    הזכרתי שזו קריאת feel good מושלמת, אבל זה קצת משתנה כשמגיעים לסצנת המתת החסד בספר הרביעי. סצנה מרגשת שגרמה לי להתחיל לבכות באמצע נסיעת אוטובוס. זה פשוט הדהד מאוד חזק חוויות אישיות שלי מהנה האחרונה. אז אמנם זה הפך את הספר לפחות קליל, אבל בשבילי להתקל בסצינה הזו באמצע היום, ולעבד דרכה את חוויית הפרידה מאבא שלי היה תרפיה ממש טובה.
    אני חושב שהספר מטפל היטב בנושא של המתת חסד ובבחירה כיצד לסיים את החיים.

    • ניימן הגיב:

      לא רק שאין קשר בין בוגדן לבין מהגרים פולנים, אני גם לא חושב שיש קשר בין בוגדן לבין בני אנוש, אלא אם כן בני האנוש האלה הם במקרה באטמן. הוא גם דמות חסרת הגיון וחלק מהסיספונד שחייבים בספר כזה. מה אדם מוכשר כל כך עושה באנגליה ב-2022 או מתי שלא מתרחש הסיפור? אין לו חברים פולנים שם, אין לו משפחה. איך יש לו ויזת עבודה בכלל אחרי ברקסיט? פולין היא כבר לא מדינת עולם שני, אלא מדינה אירופאית בעיצומו של בום כלכלי. הוא יכול להרוויח מליונים בפולין, אז למה הוא באנגליה?

      • דביר הגיב:

        כן אני רואה למה אתה מתכוון.
        אבל גם אליזבת היא סוג של גיבורת על.
        נראה לי שבאופן כללי הנטיה לפתור בעיות על ידי זה שאחת הדמויות היא גיבור על זה מה שדורש סיספונד בכתיבה שלו (בספר החדש זה בלט לי אפילו יותר)

        • ניימן הגיב:

          נכון צודק. זה בכלל קטע בספרים האלה, גם אצל פנדורין ושרלוק הולמס.

          אז נחזור לשאלה המקורית. אליזבת' ללא שום ספק בריטית, פנדורין רוסי, בוגדן לא מזכיר לי אף גבר פולני שאי פעם פגשתי בחיים – ופגשתי.

          • דביר הגיב:

            כן, בגלל זה עניין אותי לשמוע מה אתה חושב על בוגדן 🙂

            אני עדיין נהנה מהדמות שלו, אבל אני יכול להבין איך זה מרגיש מוזר כשאתה באמת מכיר פולנים.
            יום אחד אתקל בדמות שבדית בספר בריטי או אמריקאי, ובטח ארגיש אותו דבר 😉

  4. דביר הגיב:

    לגבי Bluesky, בעולם האקדמי (לפחות בביולוגיה) נראה שבשבועיים שלושה האחרונים היא לא סתם תופסת תאוצה אלא ממש מתפוצצת.
    פתחתי חשבון שם לפני איזה חצי שנה, אבל בדומה למסטודון לא היה נראה שזה באמת תופס ונטשתי אחרי איזה שבועיים.
    אבל לפני איזה שלושה שבועות אחד המדענים שאני עוקב אחריהם צייץ בטוויטר שמתחיל להתעורר שם, ושזה מתחיל להרגיש לו כמו הטוויטר האקדמי של פעם. אז נכנסתי לחשבון הרדום שלי בבלוסקיי להציץ לראות איך זה נראה, ואכן סימני ההתעוררות היו מורגשים.
    ואז במהלך השבועות האחרונים ההתעוררות הזו הפכה לגל הגירה מטורף.

    מעניין מה גרם לזה?
    אני מניח שסיבה אחת היא הבחירות בארה"ב. אנשים גם הזכירו את השינוי האחרון בטוויטר לגבי חסימות.
    וגם בבלוסקיי הכניסו את הפיצ'ר של starter pack שמקל על המעבר, ואף נותן ערך שלא היה בטוויטר.

    מיד אחרי שנכנסתי מחדש לבלוסקיי נהייתה לי הזדמנות לtest case כשפרסמתי מאמר שלי בארכיב ורציתי לשתף אותו בטוויטר\בלוסקיי. אז העלתי את אותו שרשור לשתי הרשתות ויכלתי לראות איפה הוא מקבל יותר engagement. עדיין בטוויטר היה קצת יותר התייחסות. אין לי מספיק נתונים בשביל ניתוח רציני, אבל נדמה לי שיכלתי לראות גם הבדל גיאוגרפי. אני חושב שבבלוסקיי היתה יותר התייחסות בשעות היום לפי שעון ארה"ב, ובטוויטר לפי שעון אירופה.
    התיאוריה שלי, גם משיחות עם קולגות אמריקאיים, היא שאנשים שחשופים לפיד של פוליטיקה\תרבות אמריקאית חוו הרבה יותר חזק את ההדרדרות של השיח בטוויטר.

    בינתיים אני עדיין בשתי הרשתות, אבל בתקווה אם גל ההגירה לבלוסקיי ימשיך, בקרוב אוכל להפסיק לעקוב אחרי טוויטר.

    • ניימן הגיב:

      יש בום מטורף בבלוסקיי, אבל באמת עולה השאלה, האם מחליפים שטן אחד במשנהו? יש שם כוונות טובות וסוג של ביזור מסוים, אבל בנקודות הקריטיות הם בשליטה מוחלטת, ואם מישהו כמו מאסק יקנה אותם אז יקרה שם טוויטר #2. יש הרבה רצון טוב, אבל בגלל מגבלות טכניות הוא לא מגובה לטעמי. מסטודון פחות משויפת מבלוסקיי אבל אני מרגיש שם נוח יותר.

      לצערי העולם המקצועי שלי בכל אופן עדיין תקוע באופן מדכא בטוויטר (או יותר גרוע, ב-farscape), וזה יוצר לי קצת ניתוק ממנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting